Autovisie
Autovisie Nieuws 29 jun 2020

Europese markt bepaalt wereldwijde verdeling elektrische auto’s

Feitelijk bepalen de Europese kopers van modellen met verbrandingsmotoren hoeveel elektrische auto’s er in Europa, Amerika en Azië beschikbaar komen.

Dat kun je concluderen uit de woorden van Kia Motors Europe coo Emilio Herreda. Hij geeft aan dat Kia monitort wat de gemiddelde CO2-uitstoot van de verkochte auto’s in Europa is, waarna de hoeveelheid elektrische auto’s voor het continent wordt bepaald om zo de CO2-grens te bereiken. Elektrische Mercedes

Enorme CO2-boetes

“Het gros van de elektrische auto’s is voor Europa bedoeld. Europa heeft wereldwijd het strengste regime als het gaat om de CO2-eisen van personenauto’s”, legt Emilio uit. Vanaf 2021 moeten alle fabrikanten zich houden aan een maximum CO2-uitstoot van 95 g/km voor het complete modellengamma. Voor dit jaar is gesteld dat 90% van de verkochte modellen aan de bovengrens moeten voldoen.

“Als je daar niet aan voldoet, betaal je enorme boetes. Maak maar een rekensom. Kia verkocht in Europa in 2019 een half miljoen auto’s. Elke gram boven de 95 g/km kost een autoconcern 95 euro. Je hebt het dus over een totale som aan boetes van miljarden euro’s. De prioriteit is voor alle autobouwers de Europese markt. De Amerikaanse markt stelt ook eisen als het gaat om reductie van CO2-uitstoot, maar die zijn veel milder omdat het in de Verenigde Staten feitelijk maar één staat is die hoge eisen stelt, Californië.”

Positieve invloed elektrische auto’s

Volgens de regels van de Europese Unie stoten elektrische auto’s geen CO2 uit, aangezien louter naar gebruik wordt gekeken. Elektrische modellen hebben dus een positieve invloed op de gemiddelde uitstoot van het wagenpark. Om fabrikanten te belonen voor hun investeringen in elektrische voertuigen mag elke verkochte elektro-auto meerdere malen worden meegeteld in de rekensom. Dit jaar telt elke geleverde elektro-auto voor twee eenheden. Volgend jaar nog altijd 1,67 maal en in 2022 1,33 maal. subsidie elektrische auto

Overnemen

Het Fiat-concern heeft een overeenkomst met Tesla gesloten om het verkoopvolume van de Amerikanen bij het verkoopresultaat van de Italianen op te tellen, om zo de gemiddelde CO2-waarde te drukken.

Productiecapaciteit accupakketten

Emilio zegt dat de productie van elektrische auto’s momenteel wordt beperkt door de ontoereikende productiecapaciteit van accupakketten.

Reageer op artikel:
Europese markt bepaalt wereldwijde verdeling elektrische auto’s
Sluiten