Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 4 apr 2024
Leestijd: 2 minuten

Tesla verliest prijzenoorlog op grootste EV-markt

Tesla-baas Elon Musk is heer en meester als het gaat om het voeren van een prijzenoorlog met andere fabrikanten van elektrische auto’s. Eerder liet hij weten te willen zakken met de prijs tot er geen winst gemaakt wordt. De gestarte prijzenoorlog lijkt Tesla nu te verliezen op de grootste EV-markt. De Model 3 is door een Xiaomi-model minder aantrekkelijk.

Tesla heeft in vergelijking tot veel andere merken op de Europese markt een erg goede prijs-kwaliteitverhouding. Zo goed zelfs dat de Model Y een ware verkooptopper is.

Xiaomi SU7 vs. Tesla Model 3

Op de grootste EV-markt ter wereld, China, lijkt Elon Musk het met zijn Tesla nu te verliezen van een model van het Chinese Xiaomi: de SU7. Overigens is China niet alleen de grootste EV-markt, er worden überhaupt de meeste auto’s verkocht.

Xiaomi SU7, elektrische auto, v6
(Afbeelding: Xiaomi)

De Xiaomi SU7 heeft vanafprijs van 215.900 Chinese renminbi. Dat is omgerekend naar euro’s zo’n 27.446 euro. De Tesla Model 3 kost in China omgerekend zo’n 31.600 euro.

Renault Captur lijkt nieuw vanaf de voorkant, maar de achterkant..

Bij Xiaomi krijg je voor de basisprijs een 73,7 kWh accupakket dat zorgt voor een actieradius van 668 kilometer. Let wel, dat is volgens de Chinese meetmethode. De WLTP-cyclus is strenger. Het accupakket is gekoppeld aan een 299 pk elektromotor, er zijn ook krachtigere uitvoeringen. De goedkoopste uitvoering heeft geen 800 volt-boordnet, maar een van 400 volt. De duurdere uitvoeringen beschikken wel over de 800 volt-versie.

Laden kan de instapper met maximaal 220 kW. En dat is een stuk sneller dan de 170 kW die de instap-Model 3 biedt. Daarbij komt de Tesla met zijn 60 kWh accupakket ‘slechts’ 513 kilometer ver (volgens de WLTP-meetmethode) en heeft de Amerikaan met 283 pk net iets minder vermogen.

Xiaomi SU7, elektrische auto, v6
(Afbeelding: Xiaomi)

Kortom, de Xiaomi SU7 biedt in China voor minder geld betere specificaties dan de Tesla Model 3. Of de auto ook echt beter is, moet nog maar blijken.

Het is nog onduidelijk of de auto ooit naar Europa komt. En als de EV ook hier verschijnt, is het maar de vraag of de prijs nog (ver) onder dat van de Model 3 kan liggen. Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws rondom de SU7 en Tesla? Abonneer je dan op de gratis Autovisie Nieuwsbrief.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.