Felle kritiek op EX30: Volvo verkiest soundbar boven veiligheid
De Volvo EX30 heeft geen instrumentencluster en ook geen head-up display. Voor je snelheid moet je opzij kijken, naar het grote infotainmentscherm. Een flink bekritiseerde keuze waar een vreemde reden voor is.
Begin deze week vond de finaletest van de Car of the Year-award plaats in Frankrijk. Kanshebbende automerken kregen de mogelijkheid om hun genomineerde model nog eenmaal te pitchen. Zo ook Volvo met de volledige elektrische EX30. De jury, waar ook Autovisie en De Telegraaf met twee redacteuren deel van uitmaakt, uitte felle kritiek op veiligheidsmerk Volvo.
Stevige kritiek op de Volvo EX30
Dat heeft met name te maken met de matige ergonomie. Zo bevinden de raambedieningsknoppen zich op een onhandige plek op de middentunnel. Daarnaast is er het grote scherm dat bijna alle knoppen en een instrumentenpaneel achter het stuur moet vervangen.
Vanuit de jury kwamen verschillende vragen over Volvo’s keuze voor dit centrale scherm. Dat een rebels merk als Tesla de trend van grote touchscreens gestart is, is tot daaraan toe, maar dat een merk dat trots is op haar veiligheidsreputatie er ook in meegaat, leidde tot felle kritiek.
Geluid belangrijker dan veiligheid
Het scherm, dat het productieproces van de Volvo EX30 vereenvoudigt, brengt risico’s met zich mee. Als bestuurder moet je immers opzij kijken om de snelheid te kunnen aflezen. Terecht werd vanuit de jury de vraag gesteld of een head-up display hier geen uitkomst had kunnen bieden.
Dat ging niet, zo verklaarde de internationale Volvo-woordvoerder de keuze tegenover Autovisie en de rest van de Car of the Year-jury. De soundbar, die vanwege zijn eenvoudige opzet duurzamer is dan een complete geluidsinstallatie met meerdere speakers, zit een HUD namelijk in de weg. Dus geluid is belangrijker dan veiligheid? “Ja”, antwoordde de woordvoerder. Een pijnlijke misser.
Drie EX30-uitvoeringen
De Volvo is er in drie uitvoeringen. De Single Motor kost 36.795 euro, heeft een bereik van 344 kilometer en is 272 pk sterk.
Daarboven staat de Single Motor Extended Range, die een grotere batterij heeft (69 kWh in plaats van 51 kWh) en daardoor een range van 476 kilometer.
Helemaal boven aan het leveringsprogramma staat de Twin Motor Performance, die met 428 pk een vrij overdreven aantal paardenkrachten heeft. Hij gaat in 3,6 seconden naar 100 km/h en komt 450 kilometer ver. Snelladen kan de EX30 met maximaal 175 kW, wat in de praktijk betekent dat zijn batterij na iets van 26 minuten weer voor 80 procent vol zit.
Update
Volvo nuanceerde haar antwoord na het lezen van ons artikel als volgt: “Veiligheid is de kern van alles wat we doen bij Volvo en we ontwerpen al onze auto’s zo veilig mogelijk. Wij zouden nooit een auto op de markt brengen als we niet het volste vertrouwen hadden in de veiligheid ervan. In de EX30 heeft het scherm een hoge positie met de bestuurdersinformatie bovenaan, zodat de bestuurder er gemakkelijker een blik op kan werpen in vergelijking met een traditionele opstelling. Bestuurders hoeven niet ver van de weg af te kijken. We zijn ervan overtuigd dat dit voor de bestuurder een veilige en handige manier is om belangrijke informatie te krijgen.”
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze occasion van 9.000 euro kun je genieten van een vijfcilinder
-
Duurtest: waarom je wel of niet een Volvo EX30 moet overwegen
-
Voor 2238 euro extra maakt Volvo jouw EX30 superruim!
-
Praktische occasions met power: Volvo V70 R vs. Saab 9-3 Turbo X
-
Volvo ES90 komt naar Nederland, maar is niet voor jou bedoeld
-
Duurtest: Volvo EX30 laat zich van zijn positieve kant zien
-
Ook gij, Volvo? Merk lijkt terug te komen op elektrische belofte
-
Deze 15.000 euro kostende occasion vind je overal in Nederland
-
Hoe Noord-Korea ‘s werelds grootste autodiefstal pleegde
-
Zeekr 7X is Volvo EX60 te snel af
-
Nico bouwde een niet bestaande Volvo 950 Cross Country
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden