Interieur vernieuwde Tesla Model S is radicaal anders
Tesla heeft vannacht de laatste kwartaalcijfers van 2020 gepresenteerd, en gaf daarbij ook iets weg over de vernieuwde Model S. De eerste afbeeldingen laten zien dat het interieur van de grote elektro-sedan flink op de schop is gegaan.
Dat was ook wel nodig. De Model S gaat immers alweer jaren mee en werd de afgelopen periode omver gelopen door de Model 3 en Model Y. Vergeleken met die twee populaire elektromodellen bouwde en verkocht Tesla het afgelopen kwartaal maar een handjevol van die auto: 19.000 keer de Model S/X tegenover 162.000 keer de Model 3/Y. De nu aangekondigde facelift van de topsedan moet daar weer verandering in brengen.
Tevreden
Tesla schreeuwt dat overigens niet van de daken. De enige afbeeldingen die we nu van de vernieuwde Model S hebben, staan in diezelfde kwartaalcijfers tussen allerlei andere foto’s. Daarbij valt op, of eigenlijk juist niet, dat het uiterlijk van de Model S vrijwel ongewijzigd is. Tesla was blijkbaar nog altijd tevreden met de looks van de elektrosedan, en hertekende enkel de bumperpartij op de voorzijde. Beelden van de achterzijde zijn er nog niet, dus daar kunnen we uiteraard ook niets over zeggen. Al is de kans groot dat ook daar de wijzigingen minimaal zijn.
Nee, échte wijzigingen vinden we in het interieur. Waar de Model S vergeleken met z’n kleinere broertjes er altijd wat gedateerd uitzag, is dat nu helemaal veranderd. Kijk eens naar dat stuur! Dat lijkt, heel overdreven gezegd, net uit een ruimeschip of vliegtuig te komen en doet denken – of is misschien wel – een stuurknuppel of ‘yoke’ genoemd. Zo’n stuurwiel zagen we bij Tesla eerder al in de Roadster die we nog lang niet op de weg gezien, maar hij heeft z’n weg nu al wel naar productie gevonden in de Model S.
Scherm uit Model 3
Meer wijzigingen op de voorste zitrij, want het verticaal en tevens volledig geïntegreerde scherm uit de vorige Model S heeft plaatsgemaakt voor een exemplaar dat uit de Model 3 lijkt te komen. Het scherm met een grootte van 17-inch is nu horizontaal gepositioneerd en steekt iets boven het dashboard uit. Ook is de resolutie gewijzigd, van 1900×1200 naar 2200×1300 pixels. De bestuurder heeft in de Model S – in tegenstelling tot in de Model 3 – nog altijd z’n eigen digitale dashboard.
De passagiers op de tweede zitrij krijgen óók een (8-inch) scherm. Tesla plaatst die op het einde van de middenconsole tussen de twee voorstoelen, waarmee de passagiers bijvoorbeeld de klimaatcontrole en media kunnen bedienen. Maar da’s niet het enige, want Tesla laat zien dat mensen achterin ook op dat scherm kunnen gamen. De autobouwer levert draadloze controllers, zodat kinderen zich tijdens de vakantierit naar Zuid-Frankrijk geen moment hoeven te vervelen.
Configureren
Klinkt allemaal als toekomstmuziek? Dat is het niet, want je kunt deze gefacelifte Model S – mét yoke-stuurwiel en multimediascherm op de tweede zitrij – gewoon configureren op de website van Tesla. Doe je dat, dan staat-ie waarschijnlijk in september 2021 voor je deur.
Over de specificaties van de vernieuwde schreven we eerder al een artikel. Eind vorig jaar verhoogde Tesla immers al de actieradius en prijs van de Model S, zonder optische wijzigingen door te voeren in de configurator. Op basis van die informatie wisten we al dat de facelift van de auto aanstaande was. Het gamma bestaat nu uit de volgende modellen:
- Longe Range: 89.990 euro
- Plaid: 119.990 euro
- Plaid+: 139.990 euro
+1100 pk
De standaardvariant, de Longe Range, komt 663 km (!) op een volle batterij, snelt in 3,2 seconden naar de 100 km/h en stopt met accelereren bij 250 km/h. Indrukwekkend, maar de nieuwste Plaid-varianten slaan alles. De ‘reguliere’ Plaid komt 628 km op een volle batterij, snelt in 2,1 seconden (!) naar de 100 km/h en stopt met versnellen bij 320 km/h. De Plaid+ doet dat nóg sneller. De standaardsprint is in ‘minder dan 2,1 seconden’ geklaard, terwijl het bereik op 840 kilometer ligt en de topsnelheid eveneens 320 km/h bedraagt. Da’s allemaal te danken aan drie elektromotoren, die samen een dikke 1100 pk produceren. Overigens moet je wel wat langer op die Plaid+ wachten, want Tesla zegt nu dat die versie pas aan het eind van 2021 geleverd kan worden.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8