Euro NCAP maakt einde aan Tesla-interieurs, dit is waarom
De opkomst van Tesla heeft niet alleen positieve ontwikkelingen met zich meegebracht. Het merk elimineerde bijna alle knoppen en regelde alle functies via het centrale scherm. Dat zorgt voor irritaties bij gebruikers van de elektrische auto’s. Euro NCAP wil dit nu aanpakken.
Euro NCAP is een organisatie die auto’s een veiligheidsbeoordeling geeft. Ze zijn bekend door de crashtest-video’s.
Tesla-interieurs
Bij Euro NCAP doen ze echter meer dan auto’s hard tegen een muur aan rijden. Zo worden nu al de rijassistenten in de berekening van het eindoordeel meegenomen. Op dat vlak scoren duurdere nieuwe auto’s als de Tesla’s doorgaans goed. Ondanks de goede scores, is er toch een groot probleem met deze Tesla-interieurs.
Bij Tesla’s, en inmiddels veel meer modellen van andere autofabrikanten, zijn veel functies in het infotainmentscherm verwerkt. Zo moet je als bestuurder soms je ogen meerdere seconden van de weg houden om een simpele functie van je auto in te stellen of de snelheid af te lezen.
Euro NCAP grijpt in
De Technisch directeur van Euro NCAP, Richard Schram, laat aan het Britse Auto Express weten dat het autofabrikanten als Tesla wil dwingen om meer fysieke bedieningselementen in een auto te verwerken, met name voor de basisfuncties. Kortom, meer knoppen voor functies die je vaker nodig hebt.
Volgens Schram zal vanaf 2026 ook getest worden op intuïtieve en gebruiksvriendelijke voertuigbedieningen. 5 van de 100 punten die een auto kan behalen op het gebied van veilig rijden gaan over dit onderwerp.
Het huidige Tesla-interieur wordt door de nieuwe plannen van Euro NCAP niet alleen slecht beoordeeld om alle functies die verstopt zitten in een scherm, ook het verplaatsen van bijvoorbeeld de richtingaanwijzer naar het stuur zou een nadelig invloed hebben op de veiligheidsscore. Wat dit exact betekent voor het aantal sterren dat bijvoorbeeld een Model S krijgt, is nog onduidelijk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla-schaamte? Concurrent Cybertruck nu in Nederland te koop als occasion
-
Waarom Alfa Romeo en Citroën niet voor de hoogste Euro NCAP-score gaan
-
Dit wordt de nieuwe bestverkochte auto van Nederland
-
Hoe Tesla dit jaar ‘slapend’ 1 miljard euro extra verdient
-
Waarom het dak van een Tesla oranje wordt door regendruppels
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Zo vervuilt het ‘heilige’ Tesla de natuur op grote schaal
-
Elon Musk geeft Tesla Roadster-kopers de vinger
-
Elon Musk spreekt zichzelf tegen: Tesla komt ineens toch niet met goedkope EV
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
In de Tesla Model Y met zeven stoelen passen achterin alleen hobbits