Koopwijzer: occasion Skoda Fabia II (2007 – 2015)
De Skoda Fabia II is een vriendelijk geprijsd Polo-alternatief met gedeelde Polo-kwaaltjes. Hier alles wat je moet weten als je een occasion koopt.
Het succes van de eerste Skoda Fabia krijgt in 2009 een vervolg met de Fabia II (modelcode 5J). De nieuwe b-segmenter staat op het platform van de Polo IV en deelt zijn techniek en onderhuidse infrastructuur met andere VAG-modellen uit het b-en c-segment. Met zijn ruime interieur, no-nonsense vormgeving en aantrekkelijke prijsstelling is de Fabia ook gebruikt een interessant Polo-alternatief – mits je uitkijkt voor een paar technische gevoeligheden.
Carosserie
De Fabia II heeft hetzelfde familiegezicht als de gelijktijdig ontworpen Roomster. De 3,99 meter lange hatchback heeft donkere a- en b-stijlen, die een zwevend dak suggereren, en een zwierig oplopende c-stijl. De bagageruimte groeit met 40 liter naar 300 liter. Nóg meer bagageruimte biedt de 4,23 meter lange Combi (480-1.460 liter). De GreenLine-modellen zijn aërodynamisch geoptimaliseerd voor een zo laag mogelijk verbruik; de Scout heeft kunststof aanbouwdelen die extra offroadvaardigheid suggereren. De facelift-Fabia van 2010 draagt een nieuwe voorbumper met nieuwe grilles en bredere koplampen; de hatchback is voortaan ook leverbaar met een contrasterende dakkleur. De nieuwe Skoda Fabia RS is imposant bespoilerd en bestelbaar als hatchback en Combi.
Motor
De 1.2 basisdriecilinder levert 60 pk (6V) of 70 pk (12V). Hoger op de ladder staan de viercilinder 1.4 16V (86 pk) en de 1.6 16V (105 pk). Dieselmotoren zijn de driecilinder 1.4 TDI (70-80 pk) en de 1.9 TDI (105 pk) met pompverstuivertechniek. Vanaf de facelift doen direct ingespoten TSI-turboviercilinders hun intrede. Dit zijn de 1.2 TSI (86-105 pk) en de 1.4 TSI (Fabia RS/180 pk). Anders nieuws zijn twee commonrail TDI’s: de 1.2 (75 pk) en de 1.6 (90-105 pk). Aandachtspunten bij de benzinemotoren zijn olieverbruik, distributiekettingprobemen en turboslijtage (1.2 TSI) en gevoelige twinchargertechniek en gebroken zuigerveren (1.4 TSI). Aandachtspunten bij de commonrail-TDI’s zijn de egr-klep, de egr-koeler en roetfiltervervuiling.
Transmissie
De benzine- en dieselmotoren zijn verbonden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1.6 16V is leverbaar met een zestraps Tiptronic koppelomvormerautomaat. Vanaf de facelift staat een DSG-automaat met zeven versnellingen in de prijslijst. Deze nieuwe automaat is een optie op de sterkste TSI en standaard op de Fabia RS, die niet met handbak wordt geleverd. Het sportieve topmodel heeft ook een XDS elektronisch sperdifferentieel. De Tiptronic-automaat is degelijk onder voorbehoud van tijdige oliewissels. De DSG7-transmissie met drogeplaatkoppeling is rijstijl- en onderhoudsgevoeliger. Controleer tijdens een proefrit of de bak soepel en kraakvrij schakelt, want (deel)revisie is prijzig.
Wielophanging
De tweede generatie Fabia deelt zijn platform met de vierde generatie Polo. De onderstelconfiguratie bestaat uit een onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achteras. De rijeigenschappen zijn volwassen en de onderstelafstemming is erop gericht om een breed koperspubliek te plezieren. Hoewel de Skoda Fabia II geen Fiesta is, valt er meer stuurplezier aan te beleven dan je op het eerste gezicht verwacht. De Fabia GreenLine spaarversie heeft een 20 mm verlaagd onderstel (tot de facelift). De Fabia RS heeft een verlaagd sportonderstel, grotere remmen en 17-inch wielen.
Interieur
Ten opzichte van het vorige model biedt de nieuwe Fabia meer beenruimte, veel hoofdruimte en dezelfde franjevrije vormgeving. Het sobere dashboard heeft een analoog instrumentarium, temperatuurregeling onder handbereik en een (te) laag geplaatst infotainmentsysteem in de middenconsole. Praktische details zijn een dubbel dashboardkastje en een in hoogte verstelbare hoedenplank. De toegepaste materialen zijn een stap vooruit ten opzichte van de oude Fabia maar komen nog steeds uit de lagere prijsgroepen van de toeleveringsindustrie. Bij klimmende tellerstand laat het kunststof weleens van zich horen. Het faceliftmodel is beter afgewerkt en heeft een opgefrist dashboard, een nieuw stuur en nieuwe infotainmentopties, waaronder navigatie met kleurendisplay.
Welke moet ik hebben?
Met de 1.4 16V en de 1.2 TSI (86 pk) benzinemotor is de Fabia II meer dan adequaat gemotoriseerd. De TDI-motoren zijn allemaal vlot genoeg; de commonrail viercilinder is het meest geciviliseerd. Het kale instapmodel Skoda Fabia Classic/Go herinnert aan Skoda’s uit andere tijden met raamslingers voor- en achterin en een kleploos dashboardkastje. Aantrekkelijker zijn de Ambiente (elektrische ramen voor, cruise control), de Sport (15-inch lmv, sportstoelen, sportstuur) en de Elegance (lichtmetaal, leren stuur, automatische airco). Vanaf de facelift heten de uitvoeringen Go, Comfort, Ambition, Dynamic en Elegance. Daarnaast brengt Skoda verschillende leuk aangeklede actiemodellen uit, waaronder de Tour, de Sprint, de Monte Carlo en de zakelijke Businessline.
Moet dit hem worden?
Dat de Fabia II kunstmatig onder de Volkswagen Polo wordt gepositioneerd, spreekt vooral uit de vormgeving en de afwerkingsdetails, die voor het oog en het gevoel net wat minder fijnzinnig zijn dan wat VW voorschotelt. De onderliggende techniek is krek eender. Dat heeft voor- en nadelen, want de Fabia ontkomt niet aan een aantal gedeelde VAG-problemen. Het positieve nieuws is dat de meeste kinderziektes inmiddels zijn opgelost (en betaald) door eerdere eigenaren, en dat veel concurrerende modellen van andere merken uit deze bouwtijd ook weleens steken laten vallen. Zoek je een betaalbare b-segmenter uit de VAG-stal dan kan je niet om de Skoda Fabia heen: ook als occasion is het een praktische auto met een prettige prijsstelling.
Tijdlijn
2007 – introductie Skoda Fabia II (5J) en Fabia II Combi
2008 – Fabia GreenLine
2009 – Fabia Scout
2010 – facelift, 1.2 TSI/1.2 TDI/1.6 TDI, Fabia RS, Fabia Tour
2011 – Fabia Monte Carlo
2014 – einde productie
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 58,64
Remschijven voor, per set € 116,62
Achterwiellager, per stuk € 34,45
Bobine € 54,11
Distributiekettingset compleet, vanaf € 68,35
Barum Bravuris 5HM, 195/55 R15, per stuk vanaf € 57,00
Prijzen gelden voor een Skoda Fabia 1.2 TSI van 2010 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt € 150,-
Grote onderhoudsbeurt € 200,-
Longlife onderhoudsbeurt € 200,-
Het onderhoudsinterval is 15.000 km/1 jaar of 30.000 km/2 jaar (Longlife).
Dit kosten ze
De voordeligste Fabia II op gaspedaal.nl is een 1.2 Classic (2007/231.000 km) voor 1.800 euro. Met ‘airco’ en ‘maximaal 200.000 kilometer’ aangevinkt betaal je minimaal 3.250 euro voor een 1.4 16V Ambiente (2008/185.000 km). Een Fabia 1.6 16V automaat begint bij 3.500 euro (2008/189.000 km) en de Combi is er vanaf 3.450 euro (1.4 16V Ambition/2010/169.000 km). Het faceliftmodel met 1.2 TSI-motor begint bij 4.950 euro (Combi Dynamic/2010/230.000 km) en 5.500 euro voor een Scout (2012/196.000 km). Een Fabia 1.2 TSI met DSG is er vanaf 6.250 euro (2011/153.000 km). De Fabia RS kost minimaal 8.650 euro (2010/106.000 km). De TDI is er vanaf 2.000 euro (Fabia 1.9 TDI/2008/330.000 km).
Beschikbaarheid op de markt: goed-uitstekend
Waar naar geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: redelijk-goed
Beschikbaarheid onderdelen: goed-uitstekend
Kopen
+ Gunstig geprijsde VAG-techniek
+ Prima rijeigenschappen
+ Zeer ruime Combi
Niet kopen
– Vatbaar voor VAG-kwalen
– Zwakke basisbenzinemotor
– Niet spannend (buiten RS)
Punten van aandacht voor aankoop
– Bij benzinemotoren: olieverbruik, distributiekettingprobemen en turboslijtage (1.2 TSI) en gevoelige twinchargertechniek en gebroken zuigerveren (1.4 TSI).
– Bij dieselmotoren: de egr-klep, de egr-koeler en roetfiltervervuiling
– Tijdige olieverversingen Tiptronic-automaat
– DSG7-transmissie is onderhoudsgevoelig. Controleer op soepel schakelen tijdens de proefrit.
–
Denk ook eens aan
PEUGEOT 207 (2006-2014)
De Peugeot 207 is groter, zwaarder en volwassener dan voorganger 206 maar mist joie de vivre en heeft weleens last van opspelende techniek. Het occasionaanbod is groot en keurig geprijsd. 1500-15.000 EURO
DACIA LOGAN/MCV (2004-2013)
De Dacia Logan/Logan MCV draagt zijn budgetkarakter met trots. Wars van pretenties, ruim, spotgoedkoop en betrouwbaar, dankzij (ondanks?) opgewarmde Franse techniek.
900-8.000 EURO
Lees ook:
Ook interessant
-
Met een standkachel in de auto hoef je nooit meer te krabben
-
Is videobellen tijdens het rijden toegestaan?
-
Koopwijzer: Tesla Model 3 – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Mag je zomaar je auto wrappen of spuiten in een andere kleur?
-
Wie is schuld bij aanrijding op gecombineerde in- en uitvoegstrook?
-
Wat is de meldcode van jouw auto en waar kun je hem vinden?
-
Oordopjes of koptelefoon dragen in de auto: mag dat eigenlijk wel?
-
Mag je doorrijden bij groen verkeerslicht en een vol kruispunt?
-
Auto stationair laten draaien: in deze buurlanden krijg je een flinke boete
-
Kruising met onverharde weg: dit is wie er voorrang moet verlenen
-
7 cadeaus waar Sinterklaas autoliefhebbers een plezier mee doet
-
Is linksplakker rechts passeren zonder wisselen van rijstrook fout?