Zoek artikelen en videos op merk

Skoda Fabia test, nieuws, prijs en meer

De Skoda Fabia is een compacte auto die in 1999 werd geïntroduceerd. Hij deelt zijn platform met andere modellen van de Volkswagen Group, zoals de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza. De derde generatie Fabia is sinds 2014 op de markt als vijfdeurs hatchback en als Combi. Kijk op deze pagina voor al het nieuws over de Skoda Fabia en voor reviews door de Autovisie-testredacteuren.

Skoda Auto werd in 1994 overgenomen door de Volkswagen Group. Tot enkele jaren daarvoor was het merk nog eigendom van de Tsjechische staat en had het een zwaar verouderd modellengamma. De Felicia (1994 – 2001) was weliswaar de eerste Skoda die onder leiding van de Volkswagen Group werd gelanceerd, maar leunde nog zwaar op de techniek van de Favorit (1987 – 1995). Zijn opvolger, de Fabia (1999 – 2007), bracht daar verandering in.

Kwaliteit en betrouwbaarheid

Hij was de eerste auto die op het A04-platform van Volkswagen stond. Later volgden onder meer de Audi A2 (1999 – 2005), Volkswagen Polo (2001 – 2009) en Seat Ibiza (2002 – 2008). Voor Skoda werd de Fabia een groot succes. Het model gaf kopers de kwaliteit, betrouwbaarheid en uitrusting van een Volkswagen, maar voor een lagere prijs. In 2000 onthulde Skoda de Combi, een stationuitvoering van de Fabia, en vanaf 2001 was er ook een sedanversie leverbaar.

Overeenkomsten met Roomster

De tweede generatie Fabia volgde in 2007. Hij werd samen met de Skoda Roomster (2006 – 2015) ontworpen en dat is duidelijk te zien. Tot en met de a-stijl zijn de compacte MPV en de hatchback / stationwagen nagenoeg gelijk. Een volledig nieuwe variant van de Fabia was de Scout, die in 2009 aan het leveringsprogramma werd toegevoegd. De softroader stond iets hoger op zijn wielen en was avontuurlijk aangekleed met grijskleurige bumpers en zijbeplating.

Flink meer ruimte

In 2014 trok Skoda het doek van de huidige Fabia. De auto werd iets breder, iets lager en iets korter, maar biedt desondanks meer ruimte in het interieur dan voorgaande modellen. Als Combi is hij maar liefst 25 centimeter langer, waardoor hij een flink grotere kofferbak heeft dan de hatchback. Als het op imago aankomt, blijft de Fabia nog altijd achter bij de Volkswagen Polo, maar erg veel scheelt het inmiddels niet meer. Daarbij is hij ruimer, praktischer en goedkoper dan zijn stalgenoot.

Hot hatchbacks

Een sportieve Fabia RS is er nu niet. Skoda leverde die van 2003 tot en met 2007 en van 2010 tot en met 2014. Opvallend aan die eerste was het feit dat hij werd aangedreven door een dieselmotor: een 1.9 TDI met 130 pk en 390 Nm koppel. De tweede RS was een traditionelere hot hatchback, met een 1.4 TSI-turbobenzinemotor met 180 pk en 250 Nm. Van stilstand naar 100 km/h ging hij in 7,3 seconden.

Drie kampioenstitels

Beide modellen moesten het imago van de Fabia verstevigen. Ze werden marketingtechnisch aan de rallyauto’s van Skoda gekoppeld. Het merk is vanaf 2003 actief in het World Rally Championship met alle drie generaties Fabia. Met de Fabia R5 – de rallyvariant van het huidige model – won Skoda zelfs drie keer achter elkaar de kampioenstitel. In 2015, 2016 en 2017 pakte de Tsjechische fabrikant de beker.