Theun had voor zijn achttiende al een klassieker: maak kennis met zijn Opel

Vrienden van Theun Swaag rijden in Saxo’s en 106’jes. Theun heeft echter nooit getwijfeld: geen ‘moderne’ auto. Een echte klassieker moest er komen! Maak kennis met zijn Opel Kadett 1100.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2017. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Jong geleerd

Oude brommers, een oud trekkertje, ik heb dat soort dingen altijd leuk gevonden. Ik hoef niet zo nodig in het nieuwste spul te rijden. Dus ben ik in de tijd dat ik met mijn rijbewijs bezig was gaan zoeken naar een auto van vóór 1980. Eerst zocht ik ook nog op andere merken en types, maar al snel was ik erachter dat het een B-Kadett moest worden.

Er zijn er veel van gemaakt, ze zijn niet zeldzaam en je kan dus voor een redelijke prijs een goed exemplaar kopen. Als je op internet afbeeldingen van een B-Kadett gaat zoeken, krijg je vooral coupés te zien. En hoewel er van de sedan veel meer gemaakt zijn, zijn die dus tegenwoordig best bijzonder. Ik vind hem zelf ook mooier en je kunt er met vier man mee op pad. Ik keek een paar keer per week op de verschillende sites en toen ik deze tegenkwam, ben ik gelijk gaan kijken.

Opel Kadett 1100 Opel Kadett 1100

Opel Kadett 1100

We zijn er met drie man heen gegaan en hebben de auto goed onderzocht. Voor de vraagprijs was het een goede auto. Er was nooit mee gerommeld, hij reed goed en het is een mooie kleur, dus nadat er nog iets van de prijs af ging, was ik een halfjaar voor mijn achttiende verjaardag eigenaar van deze Opel Kadett.

Ik was een paar dagen eerder geslaagd voor mijn rijexamen, maar omdat mijn begeleiderspas nog niet binnen was, had ik mijn rijbewijs ook nog niet kunnen ophalen. En hoe graag ik het ook wilde: ik mocht dus niet zelf terugrijden in mijn eerste auto.

Een week na de aankoop was alles geregeld en mocht ik er onder begeleiding mee rijden. Dat was prachtig natuurlijk, ik ben gelijk met mijn vader naar mijn opa en oma gereden en daar kwamen de verhalen los over hoe dat vroeger allemaal ging. Dat is een van de leukste dingen van deze auto; overal waar je komt, krijg je verhalen te horen, het lijkt wel of er in elke familie vroeger een Kadett is geweest.

Opel Kadett 1100

Eigen verhaal

Je hebt altijd aanspraak. Mensen willen even kijken en hebben vaak een eigen Kadett-verhaal. Die reacties maken het extra leuk. Mijn opleiding is in Leeuwarden en ik ga daar elke dag heen met de bus die zo’n twaalf kilometer verderop vertrekt. Vanaf het moment dat het mocht, ging ik regelmatig met de Kadett en een van mijn bijrijders naar het busstation, daar stapte ik in de bus en ging de bijrijder met de Kadett weer terug naar huis.

Dat heeft een half jaar geduurd, alleen in de winter, tijdens de pekelperiode, heb ik de fiets weer gepakt. Op 4 april werd ik achttien en mocht ik eindelijk alleen op pad. Ik ben er gelijk mee naar school gereden, de Afsluitdijk over. En dan staan ze toch te kijken dat je met een klassieker uit Noord-Holland komt aanrijden.

Het is eenvoudige techniek, je kunt er makkelijk zelf aan sleutelen. Er zitten inmiddels een nieuwe radiateur en uitlaat, een zelf gereviseerde hoofdremcilinder en nieuwe banden onder. Hij kan er dus weer een paar jaar tegen.

Simpele uitvoering

Het is volgens mij de simpelste uitvoering die er is, er zit niet eens een klok in de auto. Maar dat maakt me niet veel uit. Als het warm is, draai ik het raam open en als het koud is doe ik de kachel aan, wat moet ik met airco? Het is zeker geen overleven hoor, hoewel de motor op snelheid behoorlijk wat toeren maakt, rijdt het prima.

Ik weet niets van vorige eigenaren, maar de Opel is nieuw in Nederland geleverd en ik denk dat hij altijd in de buurt van Pijnacker heeft gereden. Daar kocht ik hem en de oude tectylsticker op het achterraam is ook van een bedrijf uit Pijnacker. Het zou best leuk zijn om iets van het verleden te weten te komen.

Op naar Denemarken

Ik heb deze auto nu een half jaar en blijf er voorlopig lekker in rijden. Begin juni ga ik naar Denemarken voor een stage van twee maanden. Een rit van 600 kilometer en ik ga met de Opel. Iedereen raadt het me af, er is me zelfs een Volkswagen Touran te leen aangeboden voor die twee maanden. Maar ik ga veel liever met de Kadett, vroeger deden ze dat toch ook? Een set contactpuntjes en een V-snaar mee, olie peilen en hup, die kant op!

Weetjes

De B-Kadett kwam in 1965 op de markt en was net als de A-versie een groot succes. Dat was niet zo gek, want de auto was ruim en modern vergeleken met een directe concurrent als de Kever. Ook het aanbod was enorm. Twee- en vierdeurs coupés, sedans en stationwagens, motoren van 1,0 tot 1,9 liter met 45 tot 90 pk, de Rallye met deels matzwart plaatwerk.

Er was zelfs een voor die tijd luxe en snelle Olympia-uitvoering en dat alles zorgde ervoor dat er ruim 2,7 miljoen Kadetts geproduceerd werden, voordat eind 1973 de C werd uitgebracht. Zelfs de Opel GT is gebaseerd op Kadett B-techniek.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Theun had voor zijn achttiende al een klassieker: maak kennis met zijn Opel
Sluiten