Noah Korevaar
Noah Korevaar Uit het archief 10 dec 2020
Leestijd: 5 minuten

Van het Witte Huis naar ‘t Vaticaan: het unieke verhaal achter de Fiat van Gert

Verlengd, een enorm glazen dak én een cabrio-kap, 17.000 kilometer in 45 jaar, en een paar heel bijzondere passagiers. Wat is er niet speciaal aan Gert Hein’s Fiat 2300?


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2016. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Heilige Koe

Ruim 45 jaar geleden was er een handelaar in Franse auto’s hier in de buurt waar ik al regelmatig even ging kijken. Ik liep daar dan naar binnen en als ik dan een portier opentrok en mijn hoofd even in zo’n klassieker stak… Die geur: Heerlijk! In de jaren zeventig kocht ik mijn eerste eigen oldtimer, een Traction Avant van 1945.

En daarna zijn er nog vele gevolgd, ook grotere restauratie projecten. In eerste instantie woonden we in een nieuwbouw wijk, dan werd het motorblok gewoon in een hoek van de kamer gereviseerd. Toen er na een verhuizing meer ruimte kwam werd de verzameling ook groter.

Fiat 2300 Presidenziale Landaulette 1962
Fiat 2300 Presidenziale Landaulette 1962

Fiat 2300 Presidenziale Landaulette

Voor mijn werk was ik de hele dag op pad en reed ik regelmatig langs een klassiekerhandelaar. Het kan geen toeval zijn, hij heette Pastoor. Op een dag in 2004 stond deze Fiat geparkeerd voor zijn showroom. Ik had haast, en heb de auto in een flits gezien, maar ik zag wel dat het iets heel bijzonders was. Dus toen ik ‘m drie jaar later weer zag staan móést ik wel stoppen. Deze Fiat 2300 Presidenziale Landaulette had maar een klein beetje aandacht nodig, je kon er eigenlijk zo mee op pad.

Toen ik een schakelaar onder het dashboard overhaalde ging de stoffen kap zelfs elektrisch dicht. Alles werkte gewoon en er stond maar 17.000 kilometer op de teller. Ik had eigenlijk al teveel auto’s, maar deze wilde ik er maar wat graag bij hebben. Maar er is er maar een van gemaakt, dus er hing een stevig prijskaartje aan.

Dus toen heb ik er een originele 2cv van 1954, een mooi gerestaureerde Fiat 500 van 1965 en de PT Cruiser van mijn vrouw er op ingeruild, die laatste auto zonder dat ze het wist. En nog moest ik wat bij leggen. Mijn vrouw was gek van die PT Cruiser, en als we nu zo’n wagen tegenkomen wordt ze nog wel eens kwaad…

De Paus en Kennedy

De auto is in 1962 in opdracht van Vaticaan gebouwd door Francis Lombardi op basis van de Fiat 2300. Heel simpel gezegd is er een stuk tussen gezet en is de auto van onder verstevigd. Het was de periode van Paus Johannes de XXIIIe, zijn logo zit ook op de zijkant. Ik heb al behoorlijk gezocht, maar ik heb geen foto’s van de Paus bij de auto kunnen vinden, het is niet zeker of hij er ooit in heeft gezeten. Ook Kennedy zou er in gezeten hebben tijdens zijn bezoek aan Italië en het Vaticaan.

Pas in 1966 is de Fiat officieel geregistreerd, hij is toen verkocht aan de directie van Fiat en gebruikt om hoog bezoek rond te rijden. Daarna is de auto via België in Nederland terecht gekomen. Nadat ik de auto voor de eerste keer in een flits zag is deze verkocht aan een verzamelaar. Die is een aantal jaren later overleden en daardoor was de 2300 weer terug gekomen bij de handelaar. Toen ik de Fiat kocht heb ik ‘m gepoetst en was deze klaar om op pad te gaan.

Duizenden kilometers

Hij is volledig origineel, nog nooit gerestaureerd, en ik heb er inmiddels duizenden probleemloze kilometers mee gereden. Benzine er in, af en toe de olie controleren en rijden! Er zijn misschien mooiere auto’s maar deze is wel heel bijzonder, ik ben er best trots op.

Je zit als chauffeur in het gesloten gedeelte, er zit een elektrische separatie ruit tussen de bestuurder en de passagiers. En hoewel er geen stuurbekrachtiging op zit is het is een auto die gemakkelijk rijdt. Je moet alleen iets later insturen in scherpe bochten door de grotere lengte. Voorin zit je niet heel comfortabel, doordat de rugleuning van de stoelen tegen de tussenwand komt zit je iets te veel rechtop. Het plexiglas dak kan er gemakkelijk af: je draait twee schroeven los en dan til je het zo naar achteren.

Je hebt er wel vier man voor nodig. Niet eens door het gewicht, maar meer omdat het zo groot is… En mocht het gaan regenen kan de stoffen kap elektrisch worden gesloten. Zonder dak merk je als passagier goed dat de auto gemaakt is om heel rustig mee te rijden. Boven de 50 kilometer per uur waait het behoorlijk achterin. Ik ga er mee naar beurzen en evenementen en wordt nu af en toe gevraagd voor trouwerijen. Dan rij ik dus meestal gesloten, ik zou immers niet willen dat de bruidjes verwaaid aankomen op het gemeentehuis!

Weetjes

Francis Lombardi was gevechtsvlieger in de Eerste Wereldoorlog, en begon daarna een bedrijf in vliegtuigbouw. Na de Tweede Wereldoorlog ging hij over op de carrosseriebouw. Hij was behoorlijk succesvol met de ombouw van kleine Fiat’s tot bestelauto’s, cabriolets en vier deurs versies. Hier zijn er duizenden van gebouwd. Verlengde limousines die Lombardi bouwde op basis van de grote Fiats zijn in Nederland als President gewoon via de importeur leverbaar geweest.
De niche’s die Lombardi vulde met zijn modellen werden door fiat begin jaren zeventig meer en meer zelf gevuld, in 1974 moest Lombardi de deuren sluiten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.