Eerste Hyundai met Ioniq-label kunnen we begin 2021 verwachten

Hyundai heeft van Ioniq een nieuw sublabel gemaakt waaronder het elektrische voertuigen gaat uitbrengen. Het eerste model, de Ioniq 5, verschijnt begin volgend jaar al.

Dat Hyundai volgend jaar al een eerste elektrische auto onder het nieuwe Ioniq-label presenteert, was bekend. Onduidelijk was tot nu toe wanneer dat precies zou gebeuren. Vandaag laat de Koreaanse fabrikant weten dat de Ioniq 5 al ‘begin 2021’ verschijnt. Dat doet het middels een video.

Dat is overigens enkel een digitale animatie, dus de auto is er niet op te zien. Wel weten we al grotendeels hoe het model eruit komt te zien. De Ioniq 5 is namelijk het productiemodel van de 45 Concept, die de Koreanen vorig jaar op de IAA in Frankfurt lieten zien. Daarmee gooide het op het gebied van design hoge ogen. De 45 Concept is namelijk een hoekige, futuristische auto, die tegelijkertijd teruggrijpt naar de iconische Hyundai Pony Coupé uit de jaren ’70. De productieversie wijkt naar verwachting niet heel veel af van die conceptauto. Althans, wat het uiterlijk betreft dan. Het interieur van die 45 Concept past precies bij dat van een conceptcar: met een heel groot scherm, bijzondere stoelen en een wel heel minimalistische indeling. Dat laatste blijft overigens wel behouden, maar het geheel zal meer in trend zijn met dat van bijvoorbeeld de reeds aangekondigde Tucson.

Waterstof

De Ioniq 5 is het eerste model dat op de reeds aangekondigde E-GMP-basis staat. Het is ontwikkeld door Hyundai-Kia voor puur elektrische voertuigen. Er komt géén verbrandingsmotor in de modellen met dat platform, dus PHEV’s zijn uitgesloten. Het is wel toepasbaar voor waterstoftechniek, maar onduidelijk is of de autobouwers dat ook gaan doen. Het E-GMP-platform is modulair en is klaar voor verschillende elektro-motoren, achter- en vierwielaandrijving en verschillende accupakketten.

Hyundai 45 Concept

Hyundai heeft al twee volgende modellen in de Ioniq-lijn aangekondigd. De 6, het tweede model op het E-GMP-platform, is het productiemodel van de fraaie Prophecy. Die verschijnt naar verwachting in 2022. Een jaar later is het de beurt aan de Ioniq 7: een grotere elektro-SUV waarvan we nog geen studiemodel hebben gezien. Specificaties van de modellen deelt de fabrikant nog niet, maar het heeft al wel laten weten dat alle elektromodellen multi-charging van 800 Volt krijgen. De topversies moeten een bereik van meer dan 500 kilometer hebben en binnen 3,5 tellen naar de 100 km/h kunnen sprinten.

560.000 per jaar

Daar blijft het overigens niet bij, want de fabrikanten (kort na de Ioniq 5 komt ook Kia met een model op het elektroplatform) hebben grootste plannen. Samen (ook met Genesisi) hebben ze 23 elektro-modellen gepland. Hyundai zelf is van plan om tot en met 2025 nog 12 BEV’s te introduceren. Tegen die tijd wil het ook 560.000 elektrische auto’s per jaar verkopen.