Noah Korevaar
Noah Korevaar Uit het archief 12 nov 2020
Leestijd: 5 minuten

Lezersgarage: de Volkswagen T1 van Christian is zeer in trek

Christian Riera legt in zijn Volkswagen T1 ziel en zaligheid. Geen kans dus dat deze Bus ooit nog wordt verkocht.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2016. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Volkswagen T1

Toen ik eind jaren negentig een T1 wilde kopen werden er elke week wel een paar in de blaadjes aangeboden. Ik had een mooie gevonden en was met wat vrienden onderweg naar België om die te gaan bekijken. Maar onderweg kocht ik bij een tankstation nóg een tijdschrift en daar stond toen deze Bus in. Die stond te koop in Friesland en ik had er een beter gevoel bij, dus heb ik die Belg afgebeld en zijn we omgedraaid.

De persoon in kwestie had contacten bij de Duitse brandweer en zo is deze Bus in Nederland terechtgekomen. Hij werd nieuw gekocht in 1960 door de brandweer in het Noord-Duitse Bartelsdorf, achter Bremen, en is daar tot 1987 in dienst geweest. Toen ik ‘m kocht was hij eigenlijk nog zo goed als nieuw en had maar 6000 kilometer gelopen. Zo zag hij er dan ook uit. Ik ben de tweede eigenaar.

Volkswagen T1
Volkswagen T1

Blauwe RS-kleur van Porsche

Ik kocht de Bus om dagelijks mee te gaan rijden. Hij zag er echt schitterend uit, maar toch wilde ik hem laten spuiten, ik was gek op de blauwe RS-kleur van Porsche. Ik ben zelfs bij twee spuiterijen geweest. Rood is gewoon niet mijn kleur. Maar het viel me toen tegen dat het zou gaan kosten en ik heb daar toen van afgezien.

En langzamerhand raak je toch aan die kleur rood gewend. Dit is nog de originele eerste lak. De brandweerpomp was er niet meer bij, maar verder zaten alle spullen er nog op: een imperiaal, een ladder aan de achterkant om op het dak te komen, en aan de zijkant zaten klemmen om een ladder mee te nemen. En natuurlijk een zwaailicht en antenne. Dit heb ik er allemaal vanaf gehaald.

In de loop der jaren is er nog veel meer gebeurd: in het interieur is een extra ventilator aan het dak gemonteerd, de tekst is op de zijkant geschilderd en ik heb safari-voorramen en klassieke richtingaanwijzers gemonteerd. Dat ik de Bus zou verlagen en op luchtvering zou zetten stond ook al voor de aankoop vast, ik hou van deze look. De hoogte die je hier ziet is prima om mee te rijden, maar de auto kan nog iets verder naar beneden en ook nog een behoorlijk stuk omhoog.

Volkswagen T1

Zelf aan de slag

Sinds een paar jaar zit er een systeem onder de auto waarbij elk wiel onafhankelijk gesteld kan worden. Er zitten vier sensoren op de bewegende delen die de hoogte registreren en een klein computertje zorgt ervoor dat de auto altijd op de ingestelde hoogte blijft staan. Toen het systeem net draaide heb ik als een soort test zo’’n 300 kilo tegels achterin gelegd en dat ging allemaal prima.

Aan het begin had ik vaak hulp, ik had weinig ervaring met sleutelen. Maar op een gegeven moment was er een klus waar ik gewoon aan ben begonnen. Ik had op televisie eens gezien dat ze alle gedemonteerde onderdelen keurig op een kleedje neerlegden en dat heb ik dus ook gedaan. Heel voorzichtig, om niets kapot te maken, en met de gedachte in het achterhoofd: als ik er niet meer uitkom, kan ik er altijd nog iemand bij halen. Maar dat bleek niet nodig. Inmiddels heb ik heel wat gereedschap verzameld en kan ik bijvoorbeeld ook lassen en frezen. De imperiaal die er nu op zit heb ik ook zelf gemaakt.

We gaan er ook mee op vakantie, naar Spanje dit jaar. Het is ideaal, je kan echt alles meenemen. Mijn zoon slaapt voorin in een hangmat en zelf slapen we achterin. De eerste keer dat ik er met mijn vriendin mee op vakantie ging, hadden we 6000 kilometer gereden toen we weer thuis waren!

Bloedheet

En er zit geen airco in, dus zowel wij als de auto kregen het af en toe bloedheet. Maar alles gaat goed. En overal waar je komt, sta je natuurlijk meteen over die auto te praten…. Er zit nu een 1300 cm3 VW-motor in en dat rijdt super, op de gps heb ik hem op 135 km/h gehad, Op vakantie kunnen we 110 km/h aanhouden. Wel op de rechterbaan dus, maar niet tussen de vrachtwagens.

In de afgelopen jaren heb ik regelmatig mensen gesproken die geïnteresseerd waren en ik ben echt weleens in de verleiding geweest om hem te verkopen. Als je ziet wat je er tegenwoordig voor kunt krijgen… Gelukkig heb ik de verleiding altijd kunnen weerstaan. Wat zou ik moeten zonder Bus?

Weetjes

De VW T1 is in talloze uitvoeringen geleverd, en heel wat bedrijven bouwden bussen om tot brandweer voertuigen. Het Duitse Ziegler deed dat, en doet dat nu nog, maar ook in Nederland werden door bijvoorbeeld de firma Kronenburg T1’s aangepast. Veel van deze auto’s werden bij de vrijwillige of bedrijfskorpsen ingezet en kwamen zelden in actie.

De wagens werden uitgerust met een relatief kleine watertank (goed voor enkele minuten blussen) en een pomp om met oppervlakte water te kunnen blussen. Deze pompen stonden los achterin de bus of op een aanhanger, en waren vrijwel altijd voorzien van de bekende VW boxer motor.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.