Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 18 aug 2020
Leestijd: 2 minuten

Tesla Model 3 neemt het op tegen snelste elektrische boot ter wereld

Dat de Tesla Model 3 menig sportwagen z’n achterste laat zien wisten we al. Maar hoe verhoudt de revolutionaire elektro-auto zich tegenover de snelste elektrische boot ter wereld?

Dat vroeg de Duitse tv-show Auto-Mobil zich ook af. Het organiseerde een race tussen Keulen en Düsseldorf, twee Duitse steden die worden verbonden door de Rijn. Het idee van die race was zoals we die ook van de legendarische Top Gear-afleveringen kennen: wat is de beste vorm van transport tijdens de spitsuren?

Tesla Model 3 vs. Candela Seven

Als auto koos men dus de Tesla Model 3. En om in de elektrosferen te blijven werd er een elektrische boot van het Zweedse Candela bijgehaald. In het bijzonder de ‘Seven’, die een topsnelheid van 55 km/h en een bereik van 92 kilometer heeft, bij een constante snelheid van 43 km/h. Bijzonder aan die boot is dat er draagvleugels onder de romp zitten, waardoor de Candela als het ware boven het oppervlakte zweeft en de frictie van het water met 80% wordt verminderd. Het complete vaartuig inclusief 40 kWh-batterij weegt 1300 kilo.

De weg van Keulen naar Dusseldorf is 45 kilometer lang, wie via de Rijn reist moet 55 kilometer afleggen. Hoewel de Tesla een hogere topsnelheid en dus een kortere afstand moest afleggen, had de Amerikaanse EV te maken met veel meer verkeer op z’n route. De Candela Seven had daar minder last van, maar ook daar gooiden andere boten en vooral het kielzog roet in het eten.

Uitzending terugkijken

Wil je zelf uitvinden wie er won, kijk dan de Duitse uitzending hier terug (ga naar deel 3 om de race tussen de Tesla en de Candela te bekijken). Snel weten wie er won? Lees onder de foto verder.

Uiteindelijk bleek de Tesla net iets sneller op de plek van bestemming te zijn dan de boot. Dat kwam eigenlijk vooral door technische problemen met de Candela. Die stopte op het water namelijk plotseling met functioneren terwijl de batterij nog niet leeg was. Daarnaast moest de bestuurder van de boot nog een flinke afstand afleggen met een elektrische step om op de afgesproken bestemming aan de kade te komen.

Desondanks was Kristian Sloth Lauszus, een van Candela’s ignenieurs, tevreden met de wedstrijd. “Ik denk dat we hebben laten zien dat elektrische boten een goed emissievrij alternatief zijn voor wegtransport in stedelijke gebieden. In Europa gebruikt men de waterwegen te weinig voor dat doel. Omdat onze boot ook geen hekgolven produceert, kun je op volle snelheid varen zonder anderen tot last te zijn.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.