Richard rijdt door weer en wind met zijn iconische Citroën bestel-Eend

Temperaturen onder nul en strooiwagens op de weg? Kijk niet vreemd op als je Richard Brakeboer ziet langs rijden in zijn Citroën bestel-Eend!


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2018. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Doorrijden…!

Ik reed in een Citroen C15, zo’n bestel-Visa, maar die ging constant stuk en dat was ik beu. Daarom besloot ik om een nieuwe Nemo te gaan leasen, maar ik had nog maar net een eigen bedrijf, dus dat durfde de Citroën-dealer niet aan.

Maar toen hoorde ik van de bestel-Eend van mijn buurman. Een auto uit ‘74 die hij twee jaar daarvoor uit Frankrijk had gehaald. Hij was bang dat de auto het niet heel lang meer zou volhouden en wilde ervan af. Ik heb de auto toen vanbinnen en -buiten goed bekeken en heb hem zonder er een meter mee gereden te hebben afgerekend.

Citroën 2CV 400 Bestel-Eend Uw Garage Citroën 2CV 400 Bestel-Eend Uw Garage

Citroën 2CV 400

Ik vond het een mooie auto en had er een goed gevoel bij. En dat gevoel is uitgekomen, ik heb er in de afgelopen zes jaar 180.000 kilometer mee gereden, méér dan de eerste twee eigenaren in de 37 jaar ervoor hebben gedaan.

Hij rijdt echt heel erg goed, ondanks de 350.000 kilometer door weer en wind die er nu op de teller staat. En dat is niet zomaar, ik zorg er echt voor dat de techniek perfect voor elkaar is. Het wordt serieus aangepakt; elke 7000 kilometer krijgt de auto een grote onderhoudsbeurt.

De kleppen worden gesteld, de filters en de olie worden vervangen en alles wordt even nagekeken. Als mijn banden minder worden gaan er goede, nieuwe exemplaren onder. Zijn de schokdempers of andere onderdelen versleten? Dan komen er nieuwe exemplaren onder. Dat houdt de auto in leven, ondanks het buiten staan en het vele winterse gebruik.

Citroën 2CV 400 Bestel-Eend Uw Garage

De sleutel tot succes

Kilometers maken en goed onderhoud plegen, dat is dus de sleutel tot succes. Het voordeel is ook dat alles helemaal gangbaar is, het sleutelt heerlijk. Alles gaat los, niets is vastgeroest. En als een bout wat tegenwerkt gaat er een nieuwe op met een beetje kopervet.

De koets is er nog nooit af geweest, maar ik heb al wel een paar keer het blok en de bak eruit gehad voor onderhoud en om alles eens helemaal goed schoon te maken. Ik heb er jaren geleden een andere versnellingsbak onder gezet en vorig jaar heb ik de cilinderkoppen vervangen.

Ook de carburateur was aan zijn einde, daar is een gebruikt exemplaar voor gekomen. En het mooie bij zo’n auto is dat alle onderdelen volop verkrijgbaar zijn voor heel redelijke prijzen.

Zes klassiekers in de garage

Ik heb alleen maar klassiekers, drie BX’en en drie Eenden. Van twaalf auto’s ben ik eerst teruggegaan naar vier, maar nu zitten we thuis al weer op zes. Ik heb ook weleens naar een moderne auto gekeken hoor, zo’n Cactus is echt een leuk ding.

Maar ik vind het gewoon zonde van het geld om veel af te gaan schrijven op een nieuwe auto. Ik heb een offroad-Eend waarvan de waarde op het niveau van een leuke middenklasser ligt, maar dat is een Eend. En dáár geef ik graag geld aan uit.

Je moet met een auto natuurlijk in eerste instantie van A naar B kunnen, maar je moet een auto ook mooi vinden en er vooral een klik mee hebben.

Aftakeling

Dit is nu wel de beste auto die ik ooit heb gehad, maar hij begint er inmiddels wel minder uit te zien. Ik stoor me er niet aan, maar je merkt het onderweg ook, sommige mensen zwaaien, vinden het leuk een bestel-Eend als dagelijks vervoer door weer en wind te zien rijden, maar anderen kijken vol afschuw.

Wat moet dat vieze ding hier op de snelweg, zit daar wel een apk op? Maar ik doe deze winter gewoon wat ik de afgelopen jaren ook gedaan heb: elke dag rijden. Aan het begin van de winter behandel ik de auto met een antiroestmiddel aan de onderkant en daarmee is het proces van roest door pekel enorm afgeremd. Maar je houdt het nooit helemaal tegen.

Dus voor dat de auto op het punt komt dat het verval niet meer omkeerbaar is ga ik ‘m aanpakken. Dat wordt waarschijnlijk volgend jaar zomer, zo tegen de 400.000 kilometer. Vooral het chassis en het plaatwerk kunnen wel wat aandacht gebruiken.

Ik werk dagelijks aan Eenden en dat is natuurlijk een enorm pluspunt bij het bezit van zo’n auto. Als hij gerestaureerd is, ga ik er waarschijnlijk ook wel iets voorzichtiger mee doen en wordt een van de andere auto’s de eerste keus in de winter. En de buurman? Die kijkt zijn oude bestel-Eend nog vaak na als ik langsrij, volgens mij heeft hij spijt als haren op zijn hoofd…

Weetjes

Besluit u niet door te rijden, maar uw klassieker drie maanden te stallen? Op de site van de Belastingdienst is te zien welke auto’s voor de overgangsregeling in aanmerking komen. U moet uw klassieker zelf aanmelden. De regeling is per kalenderjaar, niet voor de drie aaneengesloten wintermaanden.

Als het bedrag (voor 2018 maximaal 123 euro) voor 1 januari is voldaan mag u in januari, februari en december 2018 niet de weg op. Gestalde auto’s zijn niet vrijgesteld van de (minimaal WA) verzekerings- en apk-plicht. Boetes volgen automatisch.

Mocht een voertuig gedurende de ‘verboden’ maanden toch de weg op moeten om de apk te laten vernieuwen, dan kan hiervoor een uitzondering voor maximaal twee dagen worden aangevraagd.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Richard rijdt door weer en wind met zijn iconische Citroën bestel-Eend
Sluiten