Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Kia Niro EV
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Kia Niro EV.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Kia Niro EV
Autovisie rijdt de Kia Niro met de 204 pk elektromotor op de voorwielen die zijn energie put uit een accupakket met een capaciteit van 64,8 kWh. Volgens de fabrikant kan je 463 kilometer rijden op een volle acculading.
De daadwerkelijke actieradius
De kou tijdens de test had duidelijk invloed op de prestaties van de Kia Niro EV, want diens verbruik (zonder warmtepomp) significant hoger dan de fabrikant opgeeft. Hierdoor haalde de elektrische auto een actieradius van 329 kilometer.
Kia | |
---|---|
Gemiddeld Verbruik (WLTP) | 16,4 kWh/100 km |
Gemeten Verbruik | 19,7 kWh/100 km |
Actieradius (WLTP) | 463 km |
Gemeten Actieradius | 329 km |
Laadtijd 10-80% | 43 min |
Gemeten Laadtijd 10-80% | 62 min |
Ondanks een accuverwarmingsfunctie die reageert op ingeplande laadstops, viel de Kia in de kou tegen aan de snellader. De laadsnelheid van de Kia Niro EV kwam maar zeer kortstondig boven de 70 kW uit en bleef meestal rond de 40 à 50 kW hangen, zodat je (veel) meer dan een uur kwijt bent voor een 10 tot 80 procent vulling
De verbruiksronde
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je deze dubbeltest en andere met alle meetgegevens volledig lezen neem dan een abonnement. Je hebt al een Premium-abonnement vanaf 0,92 cent per week.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Cupra Tavascan
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic