Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Skoda Enyaq
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Skoda Enyaq.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Skoda Enyaq
Autovisie rijdt de Skoda Enyaq in de 85-uitvoering. Dit betekent dat er in de bodem een accupakket ligt met een brutocapaciteit van 82 kWh. De nettocapaciteit bedraagt 77 kWh.
De grote batterij is gekoppeld aan een 286 pk elektromotor. Volgens de WLTP-meetmethode ligt de actieradius op 555 kilometer. De fabrieksopgave van het verbruik bedraagt 15,2 kWh per 100 kilometer.
De daadwerkelijke actieradius
Tijdens de ecorun zetten we de Skoda Enyaq in de ecostand. Direct valt op dat het interieur erg fris wordt. We halen een verbruik van 16,8 kWh per 100 kilometer. Dat betekent respectievelijk 433 kilometer en 458 kilometer aan praktijkrange. Hartje zomer zal de actieradius meer in de buurt komen van de 500 kilometer.
Als een DC-laadstation wordt ingevoerd in het navigatiesysteem, verwarmt de Skoda Enyaq automatisch zijn batterij voor. Arriveren we lekker voorverwarmd aan de snellader, dan start de Skoda Enyaq bij 10% accuvulling meteen met 135 kW en piekt even later op net geen 140 kW.
Verbruik en milieu | Skoda Enyaq |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld (kWh/100 km) | 15,2 |
Gemeten verbruik (kWh/100 km) | 16,8 |
Elektrische actieradius WLTP (km) | 555 |
Actieradius gemeten (km) | 433 |
Max. gemeten laadsnelheid (kW) | 139,9 |
Laadtijd 10-80% (min.) | 29 |
Bij 40 procent is er nog 127 kW en dat houdt hij nagenoeg constant tot 60 procent. Daarna zakt hij naar 110 kW bij 70 procent en 72 kW bij 80 procent. Een stabiele laadcurve, waarmee hij in 30 minuten zijn 77 kWh-accu van 10 naar 80 procent wist te laden.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten over de Skoda Enyaq? Lees dan hier de dubbeltest tegen de Mercedes EQB.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Fiat 600e
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQB
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Megane E-Tech
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Honda e:Ny1
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Volvo EX30
-
Test actieradius: Chinese elektrische auto verslaat Tesla in de winter
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de MG4
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Zeekr 001
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Volkswagen ID.7
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Kia Niro EV
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Hyundai Ioniq 5
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Volkswagen ID.Buzz