Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 5 feb 2024
Leestijd: 2 minuten

Test actieradius: Chinese elektrische auto verslaat Tesla in de winter

Elektrische auto’s verbruiken in de winter meer elektriciteit dan in de zomer. Het verschilt echter erg per auto hoeveel de winter-actieradius afwijkt van de range in de zomer. In een bekende test van de Noorse Automobiel Federatie (NAF) blijkt de een Chinese EV de concurrentie, bijvoorbeeld de Tesla Model 3 sloopt.

De test draagt de naam El Prix en werd vaak gewonnen door Tesla. Sinds 2020 is er geen andere EV-fabrikant winnaar geweest van de actieradius-proef. Tot nu!

Chinese elektrische auto wint het van Tesla Model 3

De Chinese elektrische auto die wint is de HiPhi Z. De officiele actieradius van dat model bedraagt 555 kilometer, 74 kilometer minder dan de Tesla Model 3. De Amerikaan had op papier de grootste actieradius van de test. Desondanks reed de HiPhi 81 kilometer verder dan de Model 3.

Toen de Z zonder vermogen kwam te zitten, had hij 522 kilometer gereden. Dat is 6 procent minder dan de WLTP-actieradius. Dat is een erg indrukwekkende prestatie omdat het tijdens de test tussen de min 2 en min 10 graden Celsius was. Daarbij was het erg winderig.

Ook bij de gezinsauto’s is het een Chinese elektrische auto die indruk maakt. De Xpeng G9 reed tijdens de winter-actieradiustest 452 kilometer, 13,1 procent minder dan volgens de WLTP-meetmethode.

Actieradius in winter

In totaal werden er 23 elektrische auto’s getest. Hieronder vind je de resultaten van de winter-actieradiustest.

Merk/model Geadverteerd bereik (WLTP) Verbruik  per 100 km Gemeten actieradius Gemeten actieradius verbruik per 100 km
Audi Q8 e-tron Sportback 515 km (310 mijl) 22,4 kWh 411,4 kilometer (-20,1%) 24,8 kWh (+10,4%)
BMW i5 (eDrive40) 505 km (314 mijl) 18,7 kWh 443,6 kilometer (-12,2%) 19,7 kWh (+5,3%)
BYD Dolphin 427 km (265 mijl) 15,9 kWh 339,2 kilometer (-20,6%) 171, kWh (+7,5%)
Ford F-150 Lightning 429 kim (267 mijl) 18,7 kWh 337,5 kilometer (-21,3%) 23,9 kWh (+27,8%)
HiPhi Z 555 km (345 mijl) 20,4 kWh 522 kilometer (-5,9%) 24,32 kWh (+9,2%)
Hyundai IONIQ 6 614 km (382 mijl) 14,3 kWh 467,8 kilometer (-23,8%) 16,3 kWh (+14%)
Hyundai Kona Electric 454 km (282 mijl) 16,6 kWh 341,3 kilometer (-24,8%) 18,3 kWh (+10,2%)
Jeep-Avenger 395 km (245 mijl) 15,7 kWh 286 kilometer (-27,6%) 19,4 kWh (+23,6%)
Kia EV9 505 km (314 mijl) 22,8 kWh 441,9 kilometer (-12,5%) 23 kWh (+0,9%)
Lotus Eletre 530 km (329 mijl) 20,3 kWh 464,6 kilometer (-12,3%) 24,8 kWh (+22,2%)
Mercedes-Benz EQE-SUV 491 km (mijl) 21,5 kWh 399 km (-18,7%) 22,5 kWh (+4,7%)
MG4 Trophy Long Range 520 km (mijl) 16,5 kWh 399,6 kilometer (-23,2%) 17,5 kWh (+6,1%)
NIO EL6 (ES6) 529 km (305 mijl) 22,1 kWh 456 km (-13,8%) 19,8 kWh (-10,4%)
NIO ET5 560 km (348 mijl) 21,6 kWh 481,4 kilometer (-14%) 19,4 kWh (-10,2%)
Nissan Ariya 498 km (309 mijl) 20,4 kWh 369,4 kilometer (-25,8%) 21

Deze betaalbare elektrische auto heeft 10 jaar gratis onderhoud

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.