Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Zeekr 001
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Zeekr 001.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Zeekr 001
De Zeekr 001 start bij 60.490 euro voor een achterwielaangedreven versie met 272 pk en een accu van netto 94 kWh. Goed voor ruim 600 kilometer bereik.
We rijden niet de instapper maar het topmodel, de Privilege AWD. Die heeft dezelfde 100 kWh batterij, maar voor én achter een identieke motor. Hij levert 544 pk en een WLTP-range van 580 kilometer voor 68.490 euro. Laden kan met maximaal 200 kW.
De daadwerkelijke actieradius
Op de spaarroute van 100 kilometer kwam hij uit op een verbruik van 23,2 kWh. Fors meer dan de Volkswagen ID.7 met zijn kleinere frontaaloppervlak en flink boven de fabrieksopgave. Daardoor haalt hij niet de beloofde 580 kilometer range, maar 405 kilometer. Hij heeft zijn grotere accu dan ook nodig om de actieradius van de efficiëntere ID.7 te benaderen. Tijdens de ecorun was het koud buiten. In de zomer is de actieradius ongetwijfeld iets beter.
Zeekr 001 | |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 18,5 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 23,2 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/Gemeten | 580 km / 405 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 202,4 kW |
Laadtijd 10-80% (Gemeten) | 30 min. / 33 min. |
Aan de snellader piekte de Zeekr op 202,4 kW, terwijl de batterijconditie niet is te optimaliseren voor de start van een snellaadsessie. Om de 94 kWh-accu van 10 naar 80 procent op te laden had hij 33 minuten nodig. Dat is 3 minuten meer dan opgegeven en de curve was grillig. Hij startte met 199 kW, piekte bij 20 procent boven 200 kW, zakte bij 30 procent terug naar 112 kW om vervolgens te stijgen naar 130 kW en dat tot 60 procent vast te houden. Daarna trok hij door met 114 kW, om na 70 procent met 78 kW over de 80 procent-streep te gaan.
De verbruiksronde
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
China verslaat Japan als grootste auto-exporteur, zeggen ze zelf
Wil je deze dubbeltest en andere met alle meetgegevens volledig lezen neem dan een abonnement. Je hebt al een Premium-abonnement vanaf 0,92 cent per week.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Fiat 600e
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Skoda Enyaq
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQB
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Megane E-Tech
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Honda e:Ny1
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Volvo EX30
-
Test actieradius: Chinese elektrische auto verslaat Tesla in de winter
-
Deze betaalbare elektrische auto heeft 10 jaar gratis onderhoud
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de MG4
-
Volkswagen ID.7 vs. Zeekr 001: De beste hoge middenklasser
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Volkswagen ID.7
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Kia Niro EV