Zo’n monsterlijk grote batterij heeft deze elektrische Mercedes!
De Mercedes EQA heeft een 69,7 kWh-batterij en een range van bijna 500 kilometer. Deze eActros 600 heeft voor ongeveer dezelfde actieradius een bijna tien keer zo grote accu nodig.
Tesla Semi, eat your heart out! De concurrentie in het elektrische vrachtwagensegment wordt steeds groter. Mercedes introduceert bijvoorbeeld deze eActros 600 voor de lange afstand.
Elektrische trucks lange afstand
Elektrische trucks zijn inmiddels gemeengoed, maar worden vooral gebruikt voor distributie in de stad en in de regio. Voor de lange afstand is de spoeling nog dun. Maar daar komt verandering in.
Tesla schat dat de Semi in de praktijk een bereik van 800 kilometer op één lading haalt. Over de capaciteit van de batterij doet het merk nooit uitspraken, maar die ligt waarschijnlijk tussen de 900 en 1000 kWh.
Tesla Semi gespot op openbare weg! Zo klinkt de elektrische vrachtwagen
Mercedes eActross bereik
De Mercedes eActros 600 zit daar een stuk onder. Hij heeft drie accupaketten van 207 kWh, die samen dus 621 kWh leveren. Dat zou genoeg zijn voor zo’n 500 kilometer range.
Is dat te weinig? Nee, zeker niet. Chauffeurs moeten verplichte rijtijden aanhouden en in hun pauzes kan de eActros 600 aan de snellader. Hij kan laden met maximaal 400 kW. De snelste auto komt tot 270 kW.
Sterk is de Mercedes natuurlijk ook. Hij mag 22 ton trekken (in sommige gevallen meer) en heeft twee elektromotoren. Ze leveren samen 545 pk en bereiken een piek van zelfs 817 pk.
Waarom deze Cadillac Escalade IQ alleen voor vrachtwagenchauffeurs is
Pas na vijf jaar rendabel
Zitten transportbedrijven te springen om de e-truck? Dat is een goede vraag, want volgens Mercedes is de eActros 600 pas na vijf jaar of 600.000 kilometer rendabeler is dan een dieseltruck.
Wauw! Mercedes-AMG maakt eerlijke documentaire over eigen mislukking
One-pedal driving mogelijk
Met de capaciteit van de batterijen zou het wel goed zitten, zo zegt het vrachtwagenmerk. Na tien jaar en 1,2 miljoen kilometer zouden ze nog ruim 80 procent van hun capaciteit over moeten hebben.
Opvallend: de truckdivisie van Mercedes monteert een viertraps transmissie in de eActross 600. Voor het remmen is de chauffeur vooral aangewezen op de elektromotoren. One-pedal driving is mogelijk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze knotsgekke Mercedes heeft het beste interieur ooit!
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!