Remco Slump
Remco Slump Nieuws 15 jan 2024
Leestijd: 1 minuut

Waarom nieuwe Mercedes-modellen gebruiksonvriendelijker worden

Weleens in een moderne Mercedes gereden? Dan ken je vast de rottige aanraakvlakjes op het stuur, die een crime zijn om te bedienen. Heeft het merk ervan geleerd? Nee, de gebruiksonvriendelijkheid gaat alleen maar erger worden.

Net als veel andere automerken kiest Mercedes voor een verregaande digitalisering van de auto. De EQS is bijvoorbeeld te bestellen met het Hyperscreen, een enorm display dat het hele dashboard beslaat.

Touchpads op Mercedes-stuur

Zo’n scherm oogt mooi en indrukwekkend, maar is onderweg niet de beste oplossing voor de bediening van belangrijke functies, zoals bijvoorbeeld de airco en de stoelverwarming.

Yes! Touchpads werken niet, dus brengt Volkswagen fysieke knoppen terug

Misschien nog wel erger dan een touchscreen zijn aanraakgevoelige knopjes op het stuur. Mercedes gebruikt bijvoorbeeld kleine touchpads waarover je moet swipen.

Ze zijn ten eerste veel te klein en ten tweede veel te gevoelig, waardoor ze onderweg moeilijk blindelings te bedienen zijn. Echte knoppen, die je kunt voelen, zijn een betere oplossing.

Meer schermen en vlakken

Maar dat vindt Mercedes niet. Er komen nog veel meer schermen en aanraakvlakken aan in de auto, zei technologiebaas Markus Schäfer op de CES in Las Vegas.

Dit is hoe gevaarlijk de touchscreens in jouw auto zijn

Mercedes gaat naadloze schermen introduceren, aldus Schäfer, die van links naar rechts [over het dashboard] lopen. Het huidige Hyperscreen oogt weliswaar als één scherm, maar dat is het niet.

Kunstmatige intelligentie

Mercedes gaat dus niet terug naar een makkelijkere bediening met meer fysieke buttons. Wel komt er een AI in de auto, waarmee de bestuurder en inzittenden natuurlijk kunnen praten.

Praten met ChatGPT in je Volkswagen, het kan in de nieuwe Golf GTI

Daarmee moet Mercedes wel voorzichtig zijn, aldus Schäfer, want “we moeten voorkomen dat ChatGPT bestuurders complete onzin zit te verkopen, anders komen we met de aansprakelijkheid in de knel.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.