Waarom nieuwe Mercedes-modellen gebruiksonvriendelijker worden
Weleens in een moderne Mercedes gereden? Dan ken je vast de rottige aanraakvlakjes op het stuur, die een crime zijn om te bedienen. Heeft het merk ervan geleerd? Nee, de gebruiksonvriendelijkheid gaat alleen maar erger worden.
Net als veel andere automerken kiest Mercedes voor een verregaande digitalisering van de auto. De EQS is bijvoorbeeld te bestellen met het Hyperscreen, een enorm display dat het hele dashboard beslaat.
Touchpads op Mercedes-stuur
Zo’n scherm oogt mooi en indrukwekkend, maar is onderweg niet de beste oplossing voor de bediening van belangrijke functies, zoals bijvoorbeeld de airco en de stoelverwarming.
Yes! Touchpads werken niet, dus brengt Volkswagen fysieke knoppen terug
Misschien nog wel erger dan een touchscreen zijn aanraakgevoelige knopjes op het stuur. Mercedes gebruikt bijvoorbeeld kleine touchpads waarover je moet swipen.
Ze zijn ten eerste veel te klein en ten tweede veel te gevoelig, waardoor ze onderweg moeilijk blindelings te bedienen zijn. Echte knoppen, die je kunt voelen, zijn een betere oplossing.
Meer schermen en vlakken
Maar dat vindt Mercedes niet. Er komen nog veel meer schermen en aanraakvlakken aan in de auto, zei technologiebaas Markus Schäfer op de CES in Las Vegas.
Mercedes gaat naadloze schermen introduceren, aldus Schäfer, die van links naar rechts [over het dashboard] lopen. Het huidige Hyperscreen oogt weliswaar als één scherm, maar dat is het niet.
Kunstmatige intelligentie
Mercedes gaat dus niet terug naar een makkelijkere bediening met meer fysieke buttons. Wel komt er een AI in de auto, waarmee de bestuurder en inzittenden natuurlijk kunnen praten.
Praten met ChatGPT in je Volkswagen, het kan in de nieuwe Golf GTI
Daarmee moet Mercedes wel voorzichtig zijn, aldus Schäfer, want “we moeten voorkomen dat ChatGPT bestuurders complete onzin zit te verkopen, anders komen we met de aansprakelijkheid in de knel.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Review Mercedes-Benz CLE Cabriolet: de beste in zijn klasse?
-
Stijlvolle hatchback van Mercedes-Benz is nu betaalbare occasion
-
Luxe Duitse occasion is nu verrassend betaalbaar
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQB
-
‘We worden toch maar geen volledig elektrisch merk’, zegt Mercedes nu
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Mercedes: ‘Europa moet het Chinese merken juist makkelijker maken’
-
Waarom je liever een gebruikte Mercedes-AMG koopt dan deze nieuwe E53
-
Dit is waarom iedere Mercedes een schietstoel-functie heeft
-
Mercedes-AMG SL 43 vs. Lexus LC 500 Convertible: leukste cabrio
-
Ook Mercedes zelf vindt het design van de EQE en EQS niks
-
Deze Mercedes SL is onderhuids een Pagani Zonda