Zo ziet Lotus toekomstige modellengamma eruit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F5Lotus-Type-132.jpg)
Jarenlang moest Lotus teren op drie modellen, die tot in den treure moesten worden fijngeslepen om klanten weer wat nieuws voor te schotelen. Daar is sinds de overname door het Chinese Geely een einde gekomen. Na de Emira en Eletre staan er nog minimaal vier nieuwe modellen gepland. Dit zijn ze.
Uitzonderingen daar gelaten, maar twee deuren, achterwielaandrijving, twee zitplaatsen en een lichtgewicht chassis zijn de basisingrediënten van Lotus. Welnu, voor de toekomst van het Engelse merk wordt het recept gewijzigd. Met de Eletre toont Lotus al aan dat het zijn modellen een vijfdeurs carrosserie en vierwielaandrijving durft te geven. Maar de bakens worden verder verlegd, want na de SUV volgt een sedan en een tweede SUV. En dat allemaal met elektrische aandrijving. De verbrandingsmotoren zijn verleden tijd, al blijft de benzineblokken in de Emira nog enkele jaren leverbaar. Vast staat dat de opvolger van de Emira een elektromotor krijgt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FLotus-Emira-Front-3qtr-3.jpg)
Korte termijn
Nu praten we al over het einde van de Emira, maar de tweedeurs tweezitter met vast dak moet nog in productie gaan. Deze sportwagen rolt vanaf april uit de fabriek in het Engelse Hethel. De geplande verkoopvolumes zijn om en nabij de 5000 units op korte termijn. Ter vergelijking, van de Elise, Exige en Evora tezamen verkocht Lotus in 2021 slechts 1600 exemplaren. Maar vergeet niet, van de drie types was bekend dat vorig jaar hun laatste productiefase.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FLotusExigeSport420FinalEdition_104.jpg)
130 stuks maximaal
De Emira werd onder de interne codenaam Type 131 ontwikkeld. Hij volgde na de elektrisch aangedreven hypercar Evija, die de codenaam Type 130 draagt. Die bijna 2000 pk sterke sportwagen gaat pas na de Emira in productie, nadat de ontwikkeling van de hypercar door de coronacrisis vertraging op liep. De Engelsen bouwen slechts 130 exemplaren van de twee miljoen euro kostende bolide. De oplage is overigens nog niet geheel vergeven. Hoeveel productieplaatsen nog beschikbaar zijn, geeft de fabrikant niet op.
Lifestyle-modellen
De Evija vormt net als de Emira een pijler binnen het toekomstige modellengamma. De derde van vier pijlers zijn lifestyle-modellen. De eerste uit die reeks is de Type 132 ofwel de eerder deze week gepresenteerde Eletre. Het is een vier- tot vijfpersoons SUV met een elektrische aandrijflijn. Binnen de wielbasis van drie meter -op een wagenlengte van 5,10 meter- ligt een accupakket met een capaciteit van meer dan 100 kWh. De elektromotoren leveren een vermogen van meer dan 600 pk.
Jaardoel 100.000 stuks
Lotus geeft binnen de productontwikkeling prioriteit aan de lifestylemodellen. Na de Eletre komen de Type 133 en Type 134. Dat zijn respectievelijk een sedan en een SUV. Het vierdeurs model valt net als de Eletre in het zogeheten E-segment. Met de tweede SUV betreedt Lotus het D-segment. Details over de nieuwelingen ontbreken vooralsnog. De Engelsen geven aan dat het drieluik dezelfde aluminium architectuur gaat gebruiken, waarbij ook de techniek wordt gedeeld. Het trio lifestyle-modellen gaat op dezelfde productielijn worden gemaakt. Dat gebeurt niet in Engeland, maar Lotus’ moederconcern Geely zet momenteel een nieuwe productiefaciliteit in China neer. In de fabriek moeten op jaarbasis zo’n 90.000 stuks worden gemaakt. Dat volume staat gepland voor rond 2027. De grote sportsedan komt in 2025 en de kleinere SUV in 2026.
Esprit
Na het trio lifestyle-modellen brengt Lotus een nieuwe sportwagen, wat de vierde productlijn wordt. Dit volledig elektrisch aangedreven model staat voor 2027 op stapel. Hij wordt ontwikkeld onder de projectnaam Type 135, al gebruiken de Engelsen ook de naam Esprit om de auto te duiden. De fabrikant verwacht er een kleine 10.000 stuks op jaarbasis van te kunnen verkopen. Voor jet project heeft Lotus Alpine erbij betrokken, zodat de ontwikkelingskosten voor de elektro-sportwagen zijn te overzien.
Lotus geeft aan in 2028 louter nog elektrisch aangedreven modellen aan te bieden. Dat betekent dat tegen die tijd de Emira alweer uit productie is.
Video Lotus Eletre
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt