Definitieve doei voor Lotus Elise, Exige en Evora
Het moment is daar. De Lotus Elise, Exige en Evora zijn niet meer. De Engelse autobouwer heeft de productie van de iconen beëindigd.
Dat is geen verrassing, hopen we voor jou. Dat Lotus stopt met de productie van de drie genoemde modellen, was al even duidelijk. De fabrikant maakt zich immers op voor een volledig elektrische toekomst. Die start in 2022 met de Evija én een elektrische SUV. En dat betekent dus dat de Lotus Elise, Exige en Evora van het toneel verdwijnen.
Helft van de productie
De auto’s zijn samen 26 jaar in productie geweest. Lotus bouwde in totaal 51.738 exemplaren van het trio. Samen zijn ze goed voor bijna de helft van de complete Lotus-productie sinds het bedrijf 73 jaar geleden begon met het bouwen van auto’s.
Overigens gaan de Elise, Exige en Evora niet als een nachtkaars uit. Vorig jaar kondigde Lotus al een serie met laatste edities aan, onder de noemer Final Edition. Daarmee kwam de uiteindelijke productie van de Lotus Elise uit op 35.124 stuks. De Exige rolde in totaal 10.497 keer van de band. De Evora werd 6.117 maal geproduceerd.
Emira met V6 of viercilinder
Nu het einde van het trio definitief is, maakt Lotus zich nog een keer op voor de lancering van een auto met verbrandingsmotor. Het gaat om de Emira, die desgewenst met V6 of viercilinder geleverd wordt. De zespitter komt van Toyota (net zoals het geval was bij de Evora), de viercilinder is afkomstig van Mercedes-AMG. Het gaat om een 2,0-liter, gekoppeld aan een transmissie met dubbele koppeling. Die motor lepelt Lotus overigens niet een-op-een in de Emira: het gooit er z’n eigen sausje overheen.
Volgend jaar is het dus ook tijd voor de elektrische Evija, én voor een productieversie van de Type 132. Een bijzonder en angstaanjagend model, want dat is een SUV. Juist, een elektrische SUV van Lotus, het merk dat bekendstaat om lichtgewicht sportauto’s en zeer dynamische rijeigenschappen. We zijn in ieder geval benieuwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)
-
Extreemste Skoda Citigo is een diesel om Porsches mee te pesten
-
Duik in de prijslijst: dit kost de MG 3 inclusief opties
-
Vraag Porsche Taycan stort in, brandstofmodellen juist populair