We kunnen ons vast opmaken voor de allereerste SUV van… Lotus

Alles is momenteel geoorloofd om te overleven in de auto-industrie. Het Britse Lotus, dat een synoniem is voor lichtgewicht sportauto’s, komt óók met een SUV. Met deze teaser kunnen we ons daar al op voorbereiden.

De Britten sturen namelijk een teaserplaat van de Type 132 (zoals de auto nu nog intern heet) de wereld in. Veel is daar – uiteraard – nog niet op te zien. Het gaat om een afbeelding van de voorbumper en carbon splitter, essentiële onderdelen voor de nieuwe SUV. Het toont volgens Lotus ‘de unieke en innovatieve actieve grille op de Type 32. Het is een authentieke Lotus-oplossing met een tweeledig doel: voor koeling én voor verbeterde frontale aerodynamica’.

Lotus Type 132

Vierdeurs coupé

Meer meldt de fabrikant niet. Wel weten we al dat de nieuwe SUV van Lotus volgend jaar op de markt moet verschijnen. Die staat dan op het nieuwe Lotus Premium-platform. De bodemsectie zal ook de basis vormen voor de aankomende vierdeurs coupé.

De architectuur maakt een wielbasis mogelijk die varieert van 2,89 tot 3,10 meter. Auto’s in het C- en E-segment, dus. De accupakketten meten 92 tot 120 kWh. Lotus liet eerder ook al weten te werken aan een 800 volt-systeem, waar onder andere hoge laadsnelheden mee gehaald kunnen worden. Het vermogen van de twee nieuwe modellen ligt ergens tussen de 600 en 750 pk. Daarmee is een sprint naar 100 km/h in zo’n 3 seconden mogelijk.

Lotus
De EV-range van Lotus, met links de reeds bekende Evija.

Lotus en Alpine

In 2026 begint dan het volgende hoofdstuk voor Lotus. Dan staat namelijk de volgende generatie compacte sportwagens op het programma. Die modellen wordt samen met het Franse Alpine ontwikkeld. Het is een model dat de recent getoonde Emira op termijn moet vervangen. Die auto neemt in 2028 namelijk alweer afscheid. Vanaf dat moment heeft elke Lotus namelijk een volledig elektrische aandrijflijn.

Als Lotus volgend jaar met een SUV komt, blijven er maar weinig sportwagen-fabrikanten over die géén hoog model in hun gamma hebben. Lamborghini, Aston Martin en zelfs Ferrari zijn al overstag. Enkel McLaren (en andere, veel kleinere fabrikanten als Pagani en Koenigsegg) biedt nog geen SUV aan. Maar aangezien ook daar de zaken niet van harte gaan, kunnen we misschien zelfs uit die hoek een ‘terreinredder’ verwachten.