Het Vietnamese Vinfast is straks ook Amerikaans
Na Vietnam en Duitsland gaat Vinfast ook een fabriek bouwen in de Verenigde Staten. Vandaag maakt de autobouwer bekend waar die fabriek komt te staan en hoeveel auto’s er op termijn van de band rollen.
Met die aankondiging krijgt het toekomstplan van Vinfast steeds meer vorm. De autobouwer, die onlangs opnieuw startte en een heel productoffensief aan de wereld toonde, moet eind dit jaar namelijk diens eerste voertuigen afleveren. En dat terwijl er nog veel onduidelijk was over verschillende productiefaciliteiten en het verkoopnetwerk.
Vinfast-fabriek in Duitsland
Duidelijk is wel dat Vinfast de auto dicht bij de klant wil bouwen. Om die reden kondigde het eerder dit jaar al aan in Duitsland een fabriek te bouwen. “Het tijdperk van auto’s verschepen over de hele wereld is voorbij, helemaal sinds COVID-19. Om klanten te winnen moet je als automerk zorgen voor een fabriek dicht bij de betreffende markt”, zo stelde de kersverse CEO Le Thi Thu Thuy toen al.
Dat de autobouwer ook een productiefaciliteit in de Verenigde Staten neer wilde zetten, was eveneens al bekend. Vandaag laat Vinfast weten dat die faciliteit in North Carolina komt te staan. Specifiek in Raleigh. Dit jaar begint Vinfast al met de eerste productiefase van de fabriek. Het duurt daarna twee jaar voordat de faciliteit actief is. Het gaat om een gebied ter grootte van 800 hectare en er zullen ook accu’s worden geproduceerd.
150.000 auto’s per jaar
Vanaf 2024 moeten er in ieder geval 150.000 voertuigen van de Amerikaanse productieband rollen. De VF 8 en VF 9 zullen er het levenslicht zien en dat zijn de twee grootste modellen die Vinfast tot nu toe heeft laten zien. Laatstgenoemde is een zevenzitter en dus ook zeer geschikt voor de Amerikaanse markt.
Hoewel de fabrieken in de Verenigde Staten en Europa nog niet actief zijn, kunnen klanten de auto’s al wel bestellen. Ook in Nederland. Wie in ons land een VF 8 wil, betaalt 44.650 euro. De grotere VF9 kost minstens 59.650 euro. Let wel, dan heb je auto’s zónder een accu. Hoe dat zit, lees je in dit artikel.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8