VinFast kiest voor Made in Germany
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FVF-6-006.jpg)
Na Tesla gaat ook VinFast een fabriek in Duitsland neerzetten. Het Vietnamese automerk twijfelt nog tussen twee locaties.
Vinfast gooit alles om en presenteert nog eens drie modellen
De autofabrikant heeft het Berlijnse GTAI (Germany Trade and Invest) in de hand genomen om de zoektocht te vergemakkelijken. De instantie heeft ook Tesla geholpen een geschikte plaats voor zijn fabriek te vinden. Verschil met Tesla, is dat VinFast niet alleen een productiefaciliteit in Duitsland wenst, ook een ontwikkelingsafdeling voor zijn elektromodellen. Het beschikken over een productie- en ontwikkelingsafdeling in Duitsland maakt voor het in 2019 opgerichte VinFast essentieel deel uit van zijn Europese aanvalsplan. Waar de Europese divisie precies wordt neergezet, is nog niet bekend. VinFast neemt momenteel twee potentiële locaties onder de loep.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FVF-9-003.jpg)
Dicht bij klant
In een reactie laat CEO van VinFast en vicevoorzitter van de Vingroup, mevrouw Le Thi Thu Thuy, weten: ”Het tijdperk van auto’s verschepen over de hele wereld is voorbij, helemaal sinds COVID-19. Om klanten te winnen moet je als automerk zorgen voor een fabriek dicht bij de betreffende markt. VinFast gaat elektrische voertuigen aanbieden van topklasse en biedt een unieke klantbeleving voor een schappelijke prijs. We vertrouwen erop dat we een plek op de Europese markt zullen veroveren, want dat de transitie naar elektrisch aangedreven auto’s in Europa in volle gang is, staat als een paal boven water.” Niet voor niets bouwen Toyota en Nissan al jaren modellen voor specifieke markten lokaal.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F920-1e0a17b4d5b00c5180e349f5b1d6a366.jpg)
Eén miljoen accupakketten
VinFast heeft in Vietnam een productiecomplex, in Hai Phong om precies te zijn. Daar maakt het bedrijf sinds kort accupakketten voor de elektrische types. De fabriek heeft een capaciteit van 100.000 batterijen op jaarbasis. In een tweede fase voert VinFast de output op tot één miljoen accupakketten per jaar.
Amerikaanse fabriek in 2024
Voor de Amerikaanse markt zet het Vietnamese bedrijf ook een fabriek lokaal neer. Waar de productiefaciliteit komt, is nog niet bekend. VinFast heeft zich in ieder geval ten doel gesteld de opening in de tweede helft van 2024 te vieren. Het bedrijf stelde eerder deze week op de CES in Las Vegas een compleet modellengamma voor, bestaande uit de hatchbacks, sedans en crossovers onder de namen VF 5, VF 6, VF 7, VF 8 en VF 9. Ondanks dat de fabriek er nog niet staat, zijn de auto’s al in Europa te bestellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
-
Dit eist Peugeot van Europa voor een succesvolle EV-transitie
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Lynk & Co 08 brengt als PHEV vooral slechtste van twee werelden
-
Zwarte zaterdagen: deze datums en Europese wegen moet je mijden in de zomer
-
Negatieve stroomprijs: dit kun je verdienen met opladen elektrische auto
-
Nederlanders laten de auto vaker staan voor een vliegvakantie
-
Gaat het vervelende start-stopsysteem verdwijnen uit auto’s?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de vernieuwde Renault Austral
-
Opladen elektrische auto met kabel over stoep vaak verboden: check jouw gemeente
-
Dit kost de nieuwe Toyota Urban Cruiser in Nederland
-
Goedkoop rijden met camper voorzien van Japanse techniek