Vinfast gooit alles om en presenteert nog eens drie modellen
Eind vorig jaar toonden we de eerste twee auto’s van Vinfast. Het Vietnamese merk stelt op de CES nog eens drie elektromodellen voor, én gooit even alles om. En dat terwijl de eerste auto’s al in het vierde kwartaal van dit jaar op de Nederlandse markt moeten verschijnen.
Het gaat dan vooral om de naamgeving die de modellen hebben gekregen. Eind 2021 liet Vinfast twee modellen zien, de VF e35 en VF e36. Eerstgenoemde is een vijfdeurs elektro-SUV in het D-segment, de tweede is een grotere zevenzitter. Autovisie stelde toen al vragen over de naamgeving die ietwat vreemd klonk. VF staat immers voor Vinfast, terwijl de toevoeging ‘e’ niet noodzakelijk leek omdat de fabrikant enkel volledig elektrische auto’s maakt. De getallen 35 en 36 hadden ook geen specifieke betekenis, zo vertelde de marketingdirecteur ons tijdens de onthulling van de VF e35.
De volgende producent van premium elektrische auto’s komt uit Vietnam
De ‘e’ verdwijnt
De fabrikant lijkt nu zelf ook in te zien dat die type-aanduidingen niet echt hout snijden. Het gooit daarom de complete familie om. De aankomende auto’s dragen de namen VF 5, VF 6, VF 7, VF 8 en VF 9. In het persbericht laat de fabrikant ook duidelijk weten dat de toevoeging ‘e’ niet meer nodig is, omdat het alleen maar elektrische voertuigen zal vervaardigen. Komen ze nu achter… De VF e35 en VF e36, die je al eens langs zag komen, dragen nu de letters 8 en 9.
Vinfast stelt nu in ieder geval een flink aanbod voor, van compacte crossovers tot grote elektrische SUV’s met maximaal zeven zitplaatsen. De modellen zijn stuk voor stuk vormgegeven door het gerenommeerde en Italiaanse Pininfarina, dat de laatste tijd meer SUV’s heeft getekend voor start-ups zoals het Turkse TOGG. Over de technische specificaties van die modellen laat de autobouwer nog weinig los. Van de VF 8 weten we al wel dat-ie 204 of 409 pk heeft en maximaal 550 kilometer ver op een lading stroom komt.
Eigen netwerk
De plannen van Vinfast zijn ambitieus en moeten snel vorm krijgen. Het merk wil namelijk in het vierde kwartaal van 2022 al de eerste voertuigen gaan leveren in Europa, waaronder in Nederland. Daarvoor wil het eveneens een geheel eigen dealernetwerk opzetten, zodat klanten de auto’s optimaal kunnen ervaren en zich geen zorgen hoeven te maken over een servicenetwerk.
Opmerkelijke en snelle wisseling van de wacht in de top van Opel
En dat terwijl de kersverse ceo van het bedrijf kort geleden terugtrad. Michael Lohscheller, een grote naam binnen de industrie en vorig jaar overgekomen van Opel, besloot onlangs om persoonlijke redenen terug te treden als ceo van Vinfast. De vice-voorzitster van het merk, Le Thi Thu Thuy, heeft zijn taken overgenomen.
Duitse faciliteit
De eerste auto’s zullen aanvankelijk in Vietnam van de band rollen. Daar werkt het momenteel ook aan een eigen accufabriek, die op termijn een miljoen accupakketten per jaar moet gaan produceren. Ook is Vinfast nog hard op zoek naar een Duitse locatie, waar het een Europese productiefaciliteit wil gaan bouwen. Kortom: de vaart moet er na de onthulling van deze auto’s flink in komen. Auto’s kunnen binnenkort immers al besteld worden. Maar dat er veel mogelijk is, blijkt uit het feit dat Vinfast onderdeel is van de Vietnamese Vingroup, het grootste conglomeraat uit Vietnam dat enorm vermogend is. Wordt vervolgd.
Vinfast VF 5
Vinfast VF 6
Vinfast VF 7
Vinfast VF 8
Vinfast VF 9
Lees ook:
Ook interessant
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420