Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 31 mrt 2022

Nio wil batterijwisselstations ook met andere fabrikanten delen

Het Chinese Nio is de eerste autobouwer die serieus aan de haal gaat met batterijwisselstations in Europa. Maar het wil die faciliteiten ook graag met andere fabrikanten delen.

Sterker nog, de stations die momenteel al in gebruik zijn, kunnen in principe door andere fabrikanten worden gebruikt. Dat laat Espen Byrjall, Power & Operations Manager bij Nio, weten aan Autovisie. Dan moeten die auto’s en diens architecturen echter wel voldoen aan de specificaties van het wisselstation. Doen ze dat, dan staat Nio er al voor open dat andere fabrikanten het hun klanten ook toelaten om de batterijen van auto’s te wisselen in diens stations. Daar zit wel een kanttekening aan, want er is in Europa momenteel slechts één wisselstation actief. Net buiten Oslo in Noorwegen, welteverstaan.

Volledig elektrisch, maar laden hoeft niet meer met de Nio ET7

Superchargers

Het moge in elk geval duidelijk zijn dat Nio diens ‘swapping stations’ niet per se voor zichzelf wil houden. De fabrikant moedigt andere autobouwers zelfs aan om hun auto’s compatibel te maken met de stations en de wissel van batterijen. Je kunt het vergelijken met de Superchargers van Tesla, die nu ook door voertuigen van andere fabrikanten te gebruiken zijn. Nio ziet hetzelfde voor zich met diens wisselstations.

NIO ES8
Nio levert deze ES8 momenteel al in Noorwegen.

Daarbij is het dus wel van belang dat andere autofabrikanten een vergelijkbare batterijconstructie als Nio gebruiken. De Chinese autobouwer monteert batterijen met in totaal 10 bouten vast aan het chassis van de auto. Die bouten hebben een specifieke positie, waar de robot die de batterijwissel uitvoert op is afgesteld. Wanneer andere autobouwers batterijpakketen met vergelijkbare afmetingen en exact dezelfde montagepunten gebruiken, kunnen ze in theorie gebruikmaken van wisselstations van Nio.

Lukt dat niet, dan nog is Nio een voorstander van de uitbreiding van dergelijke batterijwisselstations door andere fabrikanten die hun eigen afmetingen en procedure gebruiken. Volgens het bedrijf heeft een dergelijk station namelijk meerdere voordelen ten opzichte van snelladen. Het uitgebreide verhaal over de voordelen van zulke wisselstations lees je binnenkort in Autovisie.

Nio ET5 en ET7
Binnen afzienbare tijd begint Nio ook met de levering van de ET5 (boven) en ET7.

7 miljoen batterijwissels

Dat batterijwisselstations een succes kunnen zijn, bewijst Nio al in thuisland China. Daar heeft het momenteel al 860 stations actief. Tot aan dit jaar hebben er in China al 7 miljoen batterijwissels plaatsgevonden, terwijl er nog geen 200.000 voertuigen van Nio rondrijden in het land. Ook in Europa wil de autobouwer langzaam haar diensten uitbreiden. De verkoop van de eerste modellen in Noorwegen is al gestart, en net buiten Oslo staat ook het eerste wisselstation. Tegen het einde van het jaar wil het merk ook actief zijn in Zweden, Denemarken, Duitsland én Nederland.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.