Waarom nieuwe Mercedes-modellen gebruiksonvriendelijker worden
Weleens in een moderne Mercedes gereden? Dan ken je vast de rottige aanraakvlakjes op het stuur, die een crime zijn om te bedienen. Heeft het merk ervan geleerd? Nee, de gebruiksonvriendelijkheid gaat alleen maar erger worden.
Net als veel andere automerken kiest Mercedes voor een verregaande digitalisering van de auto. De EQS is bijvoorbeeld te bestellen met het Hyperscreen, een enorm display dat het hele dashboard beslaat.
Touchpads op Mercedes-stuur
Zo’n scherm oogt mooi en indrukwekkend, maar is onderweg niet de beste oplossing voor de bediening van belangrijke functies, zoals bijvoorbeeld de airco en de stoelverwarming.
Yes! Touchpads werken niet, dus brengt Volkswagen fysieke knoppen terug
Misschien nog wel erger dan een touchscreen zijn aanraakgevoelige knopjes op het stuur. Mercedes gebruikt bijvoorbeeld kleine touchpads waarover je moet swipen.
Ze zijn ten eerste veel te klein en ten tweede veel te gevoelig, waardoor ze onderweg moeilijk blindelings te bedienen zijn. Echte knoppen, die je kunt voelen, zijn een betere oplossing.
Meer schermen en vlakken
Maar dat vindt Mercedes niet. Er komen nog veel meer schermen en aanraakvlakken aan in de auto, zei technologiebaas Markus Schäfer op de CES in Las Vegas.
Mercedes gaat naadloze schermen introduceren, aldus Schäfer, die van links naar rechts [over het dashboard] lopen. Het huidige Hyperscreen oogt weliswaar als één scherm, maar dat is het niet.
Kunstmatige intelligentie
Mercedes gaat dus niet terug naar een makkelijkere bediening met meer fysieke buttons. Wel komt er een AI in de auto, waarmee de bestuurder en inzittenden natuurlijk kunnen praten.
Praten met ChatGPT in je Volkswagen, het kan in de nieuwe Golf GTI
Daarmee moet Mercedes wel voorzichtig zijn, aldus Schäfer, want “we moeten voorkomen dat ChatGPT bestuurders complete onzin zit te verkopen, anders komen we met de aansprakelijkheid in de knel.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Brand elektrische Mercedes zorgt voor EV-angst in Zuid-Korea
-
Deze knotsgekke Mercedes heeft het beste interieur ooit!
-
Goedkope LEGO-set met twee auto’s is perfect cadeau voor Mercedes-liefhebber
-
EV-doel te ambitieus: Mercedes investeert opnieuw in brandstofmotoren
-
Deze luxe Duitse station is nu een betaalbare occasion
-
Driftmodus en dikke zescilinder: Mercedes-AMG CLE 53 is brute subtopper
-
Review Mercedes-Benz CLE Cabriolet: de beste in zijn klasse?
-
Stijlvolle hatchback van Mercedes-Benz is nu betaalbare occasion
-
Luxe Duitse occasion is nu verrassend betaalbaar
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQB
-
Rijlessen flink duurder: hier betaal je gemiddeld het minst
-
Zwitserse BMW-rijder krijgt extreem hoge boete voor bumperkleven