Waarom de boze borstklop-Bokito van BMW nu 50.000 euro ‘goedkoper’ is
![BMW XM](https://img.autovisie.nl/images/MRor6ro0PmQM-Us9ENIYGcmfSh8=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2Fbmw_xm_56_0a2f06060c7c0951.jpg)
De groteske BMW XM is een auto voor de Patrick Batemans van deze wereld. Een power suit, zoals dat in de jaren tachtig heette. Een nogal opzichtig symbool van succes, dat nu 50.000 euro(!) minder duur is geworden.
Tja, je kunt zeggen van het moderne BMW-design wat je wilt, maar het maakt de tongen wel los. De overmaatse BMW XM oogt als een boze borstklop-Bokito met een bitcoinportfolio, maar kennelijk is dat hoe de kopers (vast ook mannetjes op de apenrots) het graag zien.
De allereerste Europese turbo-auto is angstaanjagend leuk! De BMW 2002 Turbo (1973)
BMW XM weinig BPM-straf
De XM is té groot, té dik, té zwaar, té krachtig, té log, té alles, maar niet voor de Belastingdienst. Want door zijn plug-in hybride-aandrijflijn krijgt de monster-SUV verbazingwekkend weinig BPM-straf.
![EU-verbod brandstofauto's](https://img.autovisie.nl/images/92_ee9jDnQ98JS2WGNARk6GP3-s=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2Fbmw_xm_98_075304e61550103d.jpg)
XM 50e flink ‘goedkoper’
Op die manier lukt het de nieuwste variant van de XM bijvoorbeeld om de vanafprijs met maar liefst 50 mille omlaag te brengen. De 50e kost 129.989 euro. En de versie daarboven, die alleen XM heet, 178.396 euro.
De 476 pk sterke 50e is uitgerust met een 3,0-liter zes-in-lijn en een elektromotor. Hij gaat in 5,1 seconden naar 100 km/h en haalt op een volle batterij een elektrische range van zo’n 80 kilometer.
BMW XM en Label Red
De twee varianten daarboven, de BMW XM en de XM Label Red, hebben een 4,4-liter V8 met plug-in hybride-ondersteuning en komen respectievelijk tot 653 en 748 pk. Voor de Label Red vraagt BMW iets meer dan twee ton.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe BMW 5-serie Touring biedt ‘Freude am Variieren’
-
BMW moet megabedrag betalen nadat soft close-deur duim afhakt
-
Cabriotest: BMW Z4 M40i – met heerlijke zescilinder
-
DTM-winnaar krijgt update: dit is de BMW M4 GT3 Evo
-
Let op, met deze BMW-motoren houdt politie je voortaan staande
-
BMW haalt M-badge uit nieren en de reden verwacht je niet
-
Deze heerlijke Alpina verliest het van de Nederlandse belastingen
-
De BMW 2-Serie Coupé heeft een facelift gehad… kennelijk
-
Gelekt: dit is de nieuwe BMW X3
-
Vernieuwde BMW 3-Serie: meer range in de PHEV en sterkere M3
-
Dit is het nieuwe oogappeltje van BMW, maar niet alles is elegant
-
BMW i5 Touring is concurrentie te snel af