BMW XM: de overtreffende trap van de zwaarste en krachtigste BMW
BMW laat zijn krachtigste model tot nu toe zien: de XM Label Red. De SUV is de overtreffende trap van de normale BMW XM.
Dat BMW M een SUV ging maken was voor veel liefhebbers een schok. En dat is opmerkelijk, aangezien de verbazing over de Porsche Cayenne, Lamborghini Urus en Ferrari Purosangue bij puristen minder groot was.
Overtreffende trap van zwaarste en krachtigste BMW
Of je de krachtigste BMW XM mooi vindt, is volledig subjectief. Dat zijn grote neus en hoge daklijn nog extra benadrukt worden in deze Label Red-uitvoering, is een understatement.
Het design is niet het enige dat opvalt. De krachtigste BMW heeft namelijk een ware krachtcentrale onder de motorkap liggen. De ‘standaard’ BMW XM levert met zijn 4,4-liter V8 en een elektromotor 653 pk en 800 Nm aan koppel.
De BMW XM Label Red is de krachtigste BMW tot nu toe en krijgt 748 pk en 1.000 Nm aan koppel. Met dit vermogen sprint de zwaarste auto van BMW (zo’n 2,7 ton) van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,8 seconden. De topsnelheid ligt op 290 kilometer per uur, mits je het M Drivers Pack aanvinkt. Doe je dat niet, dan grijpt de begrenzer bij 250 kilometer per uur in. Rij je enkel op de elektromotor, dan kan dit tot 140 kilometer per uur. Met het 25,7 kWh accupakket kan je 83 kilometer ver komen.
BMW XM Label Red is gelimiteerd
Wat de krachtigste en zwaarste BMW gaat kosten, is nog onbekend. Van de Label Red-uitvoering worden maar 500 exemplaren gebouwd. De 70 pk en 200 Nm extra zijn dus voorbehouden aan weinig klanten.
Of er later nog andere versies van de BMW XM komen met meer vermogen, is onduidelijk. Waarschijnlijk zijn er over een paar jaar ook tuners die de software weten te kraken en het vermogen kunnen opkrikken naar dat van de Label Red. Dan is ook de normale XM de krachtigste BMW!
De ‘standaard’ versie
In onderstaande video neemt Autovisie-redacteur Dries van den Elzen je mee in de ‘normale’ BMW XM. Hij vertelt hoe bizar deze krachtigste BMW is.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe BMW 5-serie Touring biedt ‘Freude am Variieren’
-
BMW moet megabedrag betalen nadat soft close-deur duim afhakt
-
Cabriotest: BMW Z4 M40i – met heerlijke zescilinder
-
DTM-winnaar krijgt update: dit is de BMW M4 GT3 Evo
-
Let op, met deze BMW-motoren houdt politie je voortaan staande
-
BMW haalt M-badge uit nieren en de reden verwacht je niet
-
Deze heerlijke Alpina verliest het van de Nederlandse belastingen
-
De BMW 2-Serie Coupé heeft een facelift gehad… kennelijk
-
Gelekt: dit is de nieuwe BMW X3
-
Vernieuwde BMW 3-Serie: meer range in de PHEV en sterkere M3
-
Dit is het nieuwe oogappeltje van BMW, maar niet alles is elegant
-
BMW i5 Touring is concurrentie te snel af