Duik in de prijslijst: Xpeng G9, een geduchte Tesla-concurrent?
Alle Chinese nieuwkomers proberen het met een elektrische SUV, dus Xpeng ook. Hun auto luistert naar de naam Xpeng G9. Of het wat is, zoeken we uit met een duik in de prijslijst.
Het was wat twijfelachtig of Xpeng nou wel of niet naar Nederland zou komen, maar het antwoord is toch ‘ja’ geworden. Het merk spreidt zijn kansen en debuteert met twee modellen voor de hogere middenklasse: een sedan en een SUV. Die sedan is de Xpeng P7 en namen we laatst al onder de loep. Deze keer staat de SUV centraal, de Xpeng G9.
De Xpeng G9
Wat voor vlees hebben we in de kuip? De Xpeng G9 is een SUV van 4,90 meter lang, iets meer dan 1,90 meter breed en ongeveer 1,70 meter hoog en gepositioneerd in de hogere middenklasse. De G9 is altijd volledig elektrisch aangedreven, met standaard een 78 kWh batterijpakket aan boord. Optioneel is een 98 kWh batterijpakket. Afhankelijk van model en uitvoering is dat goed voor een actieradius van 460 tot 570 km (WLTP). Opladen gaat standaard met 270 kW en optioneel met 300 kW.
Technische specificaties
Standaard is de Xpeng G9 voorzien van een 230 kW (313 pk) en 430 Nm sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Vind je dat toch nog niet genoeg, dan komt er nog een elektromotor bij op de vooras. Dan krijg je dus vierwielaandrijving, met een systeemvermogen van liefst 405 kW (551 pk) en een systeemkoppel van 717 Nm. Heb je al dat extra vermogen nodig? Nee. De standaardversie sprint al in 6,4 seconden naar de 100 km/u, de extra krachtige variant doet daar zelfs maar 3,9 seconden over. De topsnelheid is voor iedere variant begrensd op 200 km/u.
Prijzen en uitrustingen Xpeng G9
De Xpeng G9 is leverbaar in drie uitvoeringen: de Standard Range, Long Range en Performance. De Standard Range is leverbaar vanaf 57.990 euro, de Long Range heeft een prijskaartje vanaf 62.990 euro en de Performance moet minimaal 71.990 euro kosten.
Standaard is de G9 al behoorlijk compleet uitgerust, met onder meer 19-inch lichtmetalen velgen, adaptieve led-koplampen, led-achterlichten, elektrisch bedienbare achterklep, glazen panoramadak, ruitverwarming voor en achter, stuurwielverwarming, kunstlederen bekleding, stoelverwarming (voor+achter) en -ventilatie (voor), uitgebreide elektrische stoelverstelling (zelfs rugleuning achterbank), een surround sound-systeem, interieurluchtzuivering en een zeer uitgebreid aanbod aan infotainment, connectiviteit, assistentie en veiligheidssystemen.
Qua uitrustingen zit er niet eens zo’n heel groot verschil tussen de Standard Range, Long Range en Performance. Je kiest voornamelijk voor het verschil in technische specificaties.
Aankleding Xpeng G9
Op gebied van visuele aankleding zijn er vrij weinig mogelijkheden. Standaard is de auto wit, een andere kleur kost 1.000 euro extra. Dan is er keuze uit lichtgrijs, donkergrijs en zwart. Wie toch nog enige kleur wil, moet voor de Performance gaan en nog eens 1.500 euro extra betalen voor een donkere grijsgroene tint. Wielkeuzes zijn er niet, afgezien van de standaard 21-inch wielen als je de Performance kiest.
Het interieur is standaard vrijwel volledig zwart, met lichtgrijze bekleding van de dakstijlen en hemelbekleding. Als optie zonder meerprijs is het dak ook volledig zwart, maar is de bekleding van de stoelen en enkele interieurdelen vervangen door karamelkleurig kunstleder.
Losse opties Xpeng G9
Op de optielijst staan eigenlijk maar twee dingen: het Premium Comfort & Audio Pack en een elektrisch uitklapbare trekhaak. Die laatste kost 1.290 euro en spreekt voor zich. Het optiepakket heeft een meerprijs van 3.990 euro en omvat onder meer een massagefunctie voor de vier buitenste zitplaatsen, nog meer verstellingsmogelijkheden voor de zitplaatsen en een beter audiosysteem.
Zelf samenstellen
Dan zijn we alweer aan het einde gekomen van de configurator. De keuze is dus niet reuze, maar het is qua uitrustingen wel compleet. Alleen wie graag wat meer persoonlijke aankleding aanbrengt, zal even verder moeten zoeken. Alle uitrustingen op je gemak bekijken kan op www.heyxpeng.com/nl. Daar is ook de configurator te vinden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Hyundai Santa Fe
-
Duik in de prijslijst: nieuwe 1-serie – de goedkoopste BMW
-
Duik in de prijslijst: de Audi Q6 e-tron
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Cupra Leon
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Renault 5
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale