Sneller dan de Urus en RS Q8: Porsche Cayenne Turbo GT – Review
Porsche heeft een absoluut topmodel aan haar SUV-gamma toegevoegd: de Cayenne Turbo GT. Met 640 pk is hij de snelste performance versie van de Cayenne-reeks maar is het ook de meest dynamische SUV van het moment? We testen hem in Zweden.
Snelste maar niet de allersterkste
De Turbo GT heeft 640 pk en 850 Nm uit de bekende vierliter V8 biturbo. Maar deze werd wel grondig aangepakt door andere turbo’s, grotere intercoolers, nieuwe drijfstangen, een hogere injectiedruk en meer aanpassingen toe te passen. Daarmee is deze dik 2200 kg zware Turbo GT de snelst van de Cayenne-reeks met een topsnelheid van 300 km/h en een 0-100 km tijd van 3,3 seconden. Dat is ook sneller dan de Cayenne Turbo S E-Hybrid die met een verzameld vermogen van 680 pk en 900 Nm nog sterker is maar ook zwaarden en langzamer met een top van 295 km/h en een standaardsprinttijd van 3,8 seconden.
Duurste
De Cayenne Turbo GT is met een vanafprijs van 276.500 euro ook de duurste van de Cayenne-reeks want hij is meer dan een halve ton duurder dan de Cayenne Turbo Coupe. Maar omdat je in deze topklasse natuurlijk nooit voor een standaardauto gaat, passeer je met wat opties zomaar de 300.000 euro grens. Hier lees je hoe je dat doet.
Meest dynamische hyper-SUV
Heel veel top-SUV’s kun je al performance SUV’s noemen maar er is een echte elite die alles overtreft. Die noemen we in navolging van de hypercars die supercars overtreffen hier maar even de hyper-SUV’s. De Cayenne Turbo GT is momenteel de meest dynamische in deze Champions League. Want ook de technische tweelingbroertjes Lamborghini Urus en Audi RS Q8 overtreft hij op het meest dynamische podium ter wereld: de Nordschleife. Daar in de groene hel overtrof hij met een rondetijd van 7:38 minuten zijn familieleden ruimschoots.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt