Sneller dan de Urus en RS Q8: Porsche Cayenne Turbo GT – Review
Porsche heeft een absoluut topmodel aan haar SUV-gamma toegevoegd: de Cayenne Turbo GT. Met 640 pk is hij de snelste performance versie van de Cayenne-reeks maar is het ook de meest dynamische SUV van het moment? We testen hem in Zweden.
Snelste maar niet de allersterkste
De Turbo GT heeft 640 pk en 850 Nm uit de bekende vierliter V8 biturbo. Maar deze werd wel grondig aangepakt door andere turbo’s, grotere intercoolers, nieuwe drijfstangen, een hogere injectiedruk en meer aanpassingen toe te passen. Daarmee is deze dik 2200 kg zware Turbo GT de snelst van de Cayenne-reeks met een topsnelheid van 300 km/h en een 0-100 km tijd van 3,3 seconden. Dat is ook sneller dan de Cayenne Turbo S E-Hybrid die met een verzameld vermogen van 680 pk en 900 Nm nog sterker is maar ook zwaarden en langzamer met een top van 295 km/h en een standaardsprinttijd van 3,8 seconden.
Duurste
De Cayenne Turbo GT is met een vanafprijs van 276.500 euro ook de duurste van de Cayenne-reeks want hij is meer dan een halve ton duurder dan de Cayenne Turbo Coupe. Maar omdat je in deze topklasse natuurlijk nooit voor een standaardauto gaat, passeer je met wat opties zomaar de 300.000 euro grens. Hier lees je hoe je dat doet.
Meest dynamische hyper-SUV
Heel veel top-SUV’s kun je al performance SUV’s noemen maar er is een echte elite die alles overtreft. Die noemen we in navolging van de hypercars die supercars overtreffen hier maar even de hyper-SUV’s. De Cayenne Turbo GT is momenteel de meest dynamische in deze Champions League. Want ook de technische tweelingbroertjes Lamborghini Urus en Audi RS Q8 overtreft hij op het meest dynamische podium ter wereld: de Nordschleife. Daar in de groene hel overtrof hij met een rondetijd van 7:38 minuten zijn familieleden ruimschoots.
Lees ook:
Ook interessant
-
Max Verstappen is het gezicht van de Honda e Limited Edition
-
Door deze primeur moet het wat veiliger worden op de weg
-
Zien: Saab leeft! Allereerste editie nationaal evenement
-
Waarom we de V12 nog niet zo snel hoeven uit te zwaaien
-
Toch Europese carrière voor Ford Bronco
-
Eerste BMW 7 Serie en i7 rollen van de band
-
Achter de schermen: video Peugeot 408
-
5 comfortable fileauto’s voor minder dan 15.000 euro
-
‘De elektrische auto moet véél goedkoper worden’
-
Einde verbrandingsmotor nabij: lidstaten zo goed als akkoord met verbod
-
Deze occasion wil je: Mega Tjaffer, “functioneel met eigen gezicht”
-
30+ auto’s met nieuwwaarde van meer dan miljoen in Nederland