Volkswagen ID. Buzz moet in drie verschillende gedaanten verschijnen
De productie van de oorspronkelijk slechts conceptauto ID. Buzz van Volkswagen is nog niet begonnen, toch zijn de plannen voor het elektrische busje al wat duidelijker.
De Volkswagen ID. Buzz moet een soort elektrische reïncarnatie worden van de geliefde ‘hippiebusjes’ van de jaren 60, zoals de iconische T1 en T2. De geëlektrificeerde bus stond alweer in 2017 al op de autoshow van Detroit, al liggen de plannen er al langer. Sinds de presentatie van de eerste conceptcar en de latere ID. Buzz is er veel tijd verstreken maar aan het model weinig veranderd. En nu gaat de auto er ein-de-lijk komen.
Voordat de productie überhaupt begonnen is, is wel al duidelijk hoe Volkswagen deze ID. Buzz voor zich ziet. Volkswagen heeft namelijk een plan uitgewerkt voor de ID. Buzz, waarbij het elektrische busje in drie verschillende gedaanten zal verschijnen op basis van verschillende platformlengtes.
Carpoolen en taxidiensten
Ten eerste als een passagiersversie die plaats biedt aan zes personen. Hoewel het dus als passagiersversie wordt bestempeld, is deze voor Europa bestemde Volkswagen ID. Buzz voornamelijk bedoeld voor carpoolen en taxibedrijven. De achterstoelen moeten individueel toegankelijk zijn en hebben voor elke passagier een apart informatiescherm.
In de Verenigde Staten, het land waar taxidiensten als Uber en Lyft immens populair zijn, moet er dan een ID. Buzz verschijnen voor die taxidiensten. Deze is dan wat meer gericht op klanten die alleen of in een kleine groep reizen. Daarom zal deze versie dan ook slechts vier zitplaatsen hebben. Daarbij is de opstelling nogal uniek: twee stoelen richten zich gewoon naar voren, de andere twee stoelen kijken naar de achterkant van het busje.
Pakketjes bezorgen
Ten slotte moet de ID. Buzz Cargo – zoals de naam al doet vermoeden – wat goederen vervoeren. De ID Buzz verandert dan dus in een commerciële pakketbezorger voor grotere bedrijven die hun online verkoopcijfers enorm zien stijgen.
Het is de bedoeling dat de eerste ID. Buzz volgend jaar al in Europa verschijnt. De Verenigde Staten moeten dan nog wat langer wachten, want die zullen de eerste pas in 2024 tegenkomen.
Autonome auto
De ID. Buzz beschikt niet over één maar twee elektromotoren, een motor per as en dus een vierwielaandrijving. Oorspronkelijk moest de ID. Buzz plaats bieden aan acht personen, al is het nu dus nog maar de vraag of er zo’n versie op de markt zal verschijnen. Met zijn lengte van 4941 millimeter, breedte van 1977 millimeter en hoogte van 1963 millimeter biedt de Volkswagen ID. Buzz in ieder geval genoeg ruimte. De accu van maximaal 111 kWh is in de vloer verwerkt, waardoor het interieur ook echt ruim blijft. Volkswagen heeft aan Autovisie al laten weten dat er meerdere maatvoeringen met afwijkende wielbases volgen.
Een andere feature van deze ID. Buzz is dat deze autonoom zal zijn. Volkswagen heeft dit elektrische busje al getest met niveau 4 van de maximaal 5 die er zijn voor autonome voertuigen. In dit geval zou de ID. Buzz dan onder sommige omstandigheden zelfstandig kunnen rijden. Door op een speciale knop op het stuurwiel te drukken, wordt het weggenomen en kan de bestuurder 180 graden draaien en de auto het werk laten doen.
Volkswagen wil dat al in 2025 mogelijk maken, al lijkt dat vooralsnog zeer optimistisch te zijn. Tesla-topman Elon Musk wilde dit jaar nog een volledig autonome auto, met niveau 5 dus, laten zien, al bleek uit memo’s dat de softwareontwikkelaar bij Tesla daar anders over dacht. Ze zouden begin dit jaar namelijk pas op niveau 2 zitten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze populaire ruimteauto heb je als occasion voor 10.000 euro
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland