Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 26 jul 2021
Leestijd: 3 minuten

Legende Automobiles eert Renault 5 Turbo met krachtigere restomod

Kort geleden liet Legende Automobiles de wereld al watertanden door een tipje van de sluier te geven van haar restomod van de Renault 5 Turbo. Nu zijn de eerste echte plaatjes er.

De Renault 5 is de boeken in gegaan als een van de bekendste en belangrijkste auto’s van de Fransen ooit. Helemaal door de waanzinnige sportieve versies die in de loop der tijd verschenen. De bekendste daarvan is natuurlijk de Turbo, die uitgroeide tot een ware legende, mede door successen in de rallywereld. De kleine hatchback met de motor in het midden en achterwielaandrijving – tegenover de voorwielaandrijving van de gewone 5 – zou wereldwijd de harten veroveren van de liefhebber. Dat doet het nog steeds, al zijn ze steeds zeldzamer aan het worden. Toch is er nu een nieuwe kans voor mensen die verlangen naar een Renault 5 Turbo, dankzij een restomod van Legende Automobiles.

“In een wereld die steeds meer digitaal wordt verlangden wij naar een tijdmachine die ons terug kon brengen naar de analoge jaren 80, toen het moderne leven een beetje saai werd”, zo vat Legende Automobiles haar project samen. Een paar weken geleden gaf het Frans-Amerikaanse bedrijf nog slechts een teasertje om ons warm te maken, nu zien we het eindresultaat. En dat was het wachten meer dan waard.

Beste van twee werelden

Voor de Turbo 3, zoals dit restomod-project heet, heeft Legende Automobiles gekeken naar moderne technieken, maar heeft die ook voor een groot deel links laten liggen. Het hele idee van de Turbo 3 draait om de puurheid van die klassieker uit de jaren 80. Daarvoor heeft het gekeken naar de twee modellen die Renault zelf uitbracht: de dure Turbo en zijn wat goedkopere tegenhanger, de Turbo 2. Voor die Turbo 2 zijn natuurlijk wat compromissen gesloten om de kosten te drukken. Legende Automobiles wilde dan ook het beste van die twee werelden bij elkaar zien te brengen.

Breder bodywork voor de Turbo

Visueel gezien moest de Turbo 3 ook echt herkenbaar zijn als een Renault 5 Turbo. Daar zijn ze met vlag en wimpel voor geslaagd, mogen we wel zeggen. De blikkerige voorkant, de strakke daklijn en de brede heupen zijn in een silhouet nog herkenbaar als de 5 Turbo. Het grootste deel van deze hatchback bestaat uit koolstofvezel, een stuk anders dan het aluminium van het origineel dus. Het bodywork is tevens wat breder gemaakt om de grotere banden te kunnen huisvesten. Vooraan heeft het voor aangepaste 16 inch-velgen gekozen, achter voor 17 inch.

Toch heeft Legende Automobiles voor deze Turbo 3 op het gebied van verlichting wel wat modernere technieken gekozen. Zowel voor- als achter zijn LED-lampen gemonteerd. Dat past nog wel binnen hun filosofie van ‘enkel technologie om de materialen te verbeteren’. Datzelfde kan niet gezegd worden voor het interieur, waar de analoge metertjes vervangen zijn door een digitaal scherm. De stoelen zijn vervangen door dunne kuipen met tweepuntsgordels en het stuur heeft een tweespaaks-design, in plaats van de standaard drie.

Sterkere motor

Op een ander gebied heeft Legende Automobiles flink uitgepakt: de motor. Het originele exemplaar uit de jaren 80 moest het met 158 pk doen, met de viercilinder turbomotor in deze Turbo 3 kan je 400 pk de weg opsturen. Dat gebeurt via een sequentiële schakelbak, die al het vermogen naar de achterwielen stuurt. Veel meer geeft het Frans-Amerikaanse bedrijf niet weg over de aandrijving.

Een prijs geeft Legende Automobiles niet voor deze Turbo 3, al kan je er wel stiekem vanuit gaan dat deze een stuk kostbaarder zal zijn dan een originele Renault 5 Turbo. Dat geeft het bedrijf zelf ook al een beetje weg: “We hebben alle financiële adviezen genegeerd en kosten noch moeite gespaard om ervoor te zorgen dat dit de best mogelijke versie van het B-segment icoon is.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.