Audi moet noodgedwongen afscheid nemen van A1
Audi moet noodgedwongen afscheid nemen van haar instapmodel, de A1. De oorzaak: een dalende winstmarge door toenemende restricties.
De auto-industrie moet sinds dit jaar nog meer letten op de CO2-cijfers. Waar vorig jaar nog een gemiddelde van 106,7 gram CO2 per kilometer toegestaan was, mogen de fabrikanten nu niet boven de 95 g/kilometer gaan. Dat is een enorm verschil en met name problematisch voor de kleinere auto’s. Het is voor autofabrikanten maar lastig om aan die emissie-eisen te voldoen bij de compactere auto’s. Om dan alsnog aan die eisen te kunnen voldoen zou er een vorm van elektrificatie in zo’n auto geplaatst moeten worden, maar dat drijft dan weer de kosten op en dus daalt de winstmarge.
In een interview met AutoNews geeft CEO Markus Duesmann al aan dat er geen opvolger komt voor de A1. “We weten dat het aanbieden van auto’s met verbrandingsmotoren in de kleinere segmenten lastig zal zijn omdat de kosten omhoogschieten”, vertelt Duesmann. “Daarom zullen we afscheid nemen van dat segment.”
Niet de enige
Audi is daarmee niet de enige autofabrikant die afscheid neemt van het kleinere segment. Opel zag zich al genoodzaakt om de Adam en de Karl, die in een nog lager segment dan de A1 actief zijn, uit haar brochure te schrappen om aan de CO2-eisen te voldoen. Volgens een rapport dat AutoNews inzag zouden ook Peugeot en Citroën overwegen de kleinere auto’s te schrappen. Het zou in dat geval om respectievelijk de 108 en de C1 gaan.
Daimler-CEO Ola Källenius liet AutoNews daarentegen weten nog niet zomaar afscheid te nemen van haar compacte modellen. Hij ontkende dat dus nadat er geruchten gingen dat Mercedes volledig uit het segment van de compacte auto’s zou stappen. Mercedes heeft in de lagere segmenten Smart, een merk dat in 1997 werd gelanceerd maar heel veel geld kostte. De Duitsers hebben inmiddels een joint-venture met een China partner opgericht om de kosten en investeringen te delen. In 2023 verschijnt een compacte SUV.
Make-over voor de A1
De Audi A1 kreeg in 2018 nog een nieuwe, frisse blik als tweede generatie. Die kwam er in tegenstelling tot de eerste generatie enkel als vijfdeurs Sportback en was een tikkeltje langer dan diezelfde voorganger. De designafdeling van Audi claimde dat het voor het ontwerp naar de klassieke Sport Quattro had gekeken, wat tot uiting moest komen in de C-stijl en het front. In ieder geval was de make-over wel geslaagd, want de A1 oogde meteen een stuk sportiever.
Een jaar later kwam Audi nog met een A1 Citycarver, een auto voor de stad maar wel met een off-road uitstraling. Voor dit model ontwikkelde Audi geen nieuwe motor, wel paste het de rijhoogte met vier centimeter aan voor de tot mini-SUV geworden auto. Met de A1 kan Audi de concurrentiestrijd met Mini niet aan. De autobouwer geeft aan dat er geen directe opvolger voor de A1 komt, er staat wel een elektrische stadsauto gepland. Daarover maakt Audi later meer bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Covermodel: Audi Avant RS2 – Porsches eerste stationcar
-
Waarom de elektrische Audi Q6 E-Tron een rijdende gimmick is
-
Zou iemand deze gimmick van de vernieuwde Audi A3 gebruiken?
-
Audi zwaait nog een legendarisch model uit
-
Deze degelijke Duitse occasion koop je voor 5.000 euro
-
Lotus Eletre vs. Audi SQ8 e-tron: de beste elektrische SUV
-
Occasion voor 25.000 euro: dit is een goede vervanger van je leaseauto
-
Audi 200 Avant quattro vs. Volvo 850 T-5R: Turbo transporters
-
Dit is waarom Amerikanen nu pas een Audi A2 mogen kopen
-
Plagiaat! De Audi Q8 E-Tron Edition Dakar aapt Porsche na
-
Audi A7 Sportback vs. Mercedes CLS: de beste vierdeurs coupe
-
Het Audi-logo kan levensgevaarlijk zijn! Niet doorslikken dus…