Helft EV-kopers wil een elektrische auto die nog niet bestaat

In de Verenigde Staten staat men te springen om een elektrische Toyota. Klein probleem: die is er nog niet.

Dat blijkt uit een onderzoek van Cargurus. Het vroeg zo’n 1100 Amerikanen, die al hadden aangegeven op zoek te zijn naar een elektrische auto, van welk merk ze een elektrische auto wilden aanschaffen. Tesla kwam, zoals verwacht, uit op nummer 1. 57 procent van de ondervraagden gaf namelijk aan nu of in de nabije toekomst graag een auto van dat merk te bezitten. Maar liefst 52 procent (de ondervraagden konden meerdere merken invullen) gaf aan een elektrische Toyota te willen. En da’s opmerkelijk, want Toyota biedt momenteel niet eens een elektrische auto aan.

Honda e

Merken die al wél een EV in de Verenigde Staten leveren, blijven op grote afstand van Toyota. Zo wil maar 25 procent een elektrische Audi of BMW, en maar 32 procent wenst een elektrische Ford. Honda, dat slechts de guitige maar verre van baanbrekende e in het programma heeft, staat op plek 3 in de lijst. 45 procent van de ondervraagden ziet zichzelf wel in een elektrische Honda rijden.

Honda e

Goed, het is maar de vraag hoe representatief dit onderzoek is. Desalniettemin geeft het wel enig inzicht in de populariteit van Toyota en de vraag naar een elektrische auto van het merk.

Toyota BZ3X

Het duurt dan ook niet lang meer, of Toyota komt met dat eerste elektromodel. Volgende week trekt de autobouwer het doek van de eerste elektrische auto, die hoogstwaarschijnlijk de naam BZ3X draagt. Het wordt een compacte SUV/crossover, die wordt gebouwd op het met Subaru ontwikkelde e-TNGA-platform. De eerste elektrische Toyota heeft het formaat van een RAV4, zo gaf de autobouwer eerder al aan.

Daarna komt Toyota al snel met een grotere en kleinere elektrische auto. In de komende jaren wil de fabrikant in ieder geval zes nieuwe elektromodellen op de markt brengen, waarvan er vier een SUV/crossover zullen zijn. Kleinere elektromodellen worden in samenwerking met Daithatsu en Suzuki ontwikkeld. Toyota levert de auto’s hoogstwaarschijnlijk met batterijen met een capaciteit tussen de 50 en 100 kWh, goed voor een actieradius van 300 tot 600 kilometer. Volgens de geruchten bekijkt Toyota ook de mogelijkheid om een elektrische auto in samenwerking met Tesla te ontwikkelen. Beide partijen hebben nog niet op die berichten gereageerd.

‘Toyota en Tesla werken samen aan goedkope elektrische auto’