Op deze Hyundai moesten we zes jaar wachten
Maar liefst zes jaar duurde het voordat Hyundai het studiemodel Santa Cruz omturnde in een productiemodel. Maar het is gelukt. Deze zomer komt de pick-up op de markt. De auto is hoofdzakelijk voor de Amerikaanse markt bedoeld. Levering in Europa staat niet op de planning.
In zes jaar tijd verandert er veel en ook de designstijl van de Koreaanse autobouwer evolueert in zo’n periode. En dus ziet de Santa Cruz er anders uit dan het prototype. Toch zijn de verschillen niet heel groot. Het concept van een zelfdragende carrosserie is behouden gebleven. Het front is echter aangepast aan de laatste designstijl van het merk. De neus vertoont overeenkomsten met die van de kersverse Tucson. Hij heeft de grote, brede grille gekregen met blokmotief en geïntegreerde lichtunits. Ook de achterdeuren wijken af. De ‘suicidedeuren’ van het studiemodel zijn vervangen door een setje portieren die onafhankelijk van de voorste deuren zijn te openen.
Bijna vijf meter lang
De Amerikaanse importeur noemt het model een Sport Adventure Vehicle. Er zou geen tweede van bestaan en daarmee zou Hyundai een nieuw concept presenteren. De auto is geen kleine jongen. Hij meet van bumper tot bumper precies 4,97 meter. De breedte en hoogte komen tot respectievelijk 1,91 en 1,69 meter. De wielen staan exact drie meter uit elkaar.
Lifestyle pick-up
Met de Santa Cruz hoopt Hyundai zijn positie op de Amerikaanse markt te versterken. Het merk levert al een compleet arsenaal SUV’s die de Amerikanen geweldig vinden. Een ander groot segment is dat van de pick-ups. Met de ‘Santa’ duikt de Koreaanse autobouwer in die populaire klasse. De auto is bedoeld voor avontuurlijke Amerikanen. Hij beschikt over een open laadbak met afsluitbare tonneaucover. Voor in de bak is een box leverbaar, maar Hyundai komt met meer accessoires die passen bij de lifestyle van de kopersgroep. Een trekhaak staat uiteraard straks ook op de prijslijst. De pick-up wordt niet als bedrijfswagen neergezet en de terreinvaardigheden zijn natuurlijk bedoeld om bijvoorbeeld in het weekeinde met een buggy op de aanhangwagen naar een zoutvlakte te gaan. De vierdeurs vijfzitter is overigens net iets te mooi om er een werkpaard van te maken.
Twee viercilinders
Hyundai levert de Santa Cruz Sport Adventure Vehicle in de Verenigde Staten met twee verschillende aandrijflijnen. Aan de basis staat elke keer een viercilinder met directe inspuiting, een turbo en een slagvolume van 2,5 liter. De basisversie levert meer dan 190 pk, het topmodel komt tot meer dan 275 pk. In beide gevallen koppelt de autobouwer een automatische transmissie aan het blok. In het geval van de meest potente versie is dat een bak met dubbele koppeling. De trekkracht van de twee aandrijflijnen wordt via (HTRAC) vierwielaandrijving op de weg overgebracht.
Productie in Amerika
Hyundai mag er dan zes jaar over hebben gedaan om het studiemodel productierijp te maken, de tijd tussen de onthulling van de definitieve versie en de productiestart duurt niet zo lang. Al in juni moet de eerste Santa Cruz Sport Adventure Vehicle van de band rollen. Hyundai bouwt de pick-up in zijn fabriek te Montgomery, Alabama (VS).
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla Model Q: komt deze ‘budget-EV’ echt al binnen half jaar?
-
Daar is-ie dan: de Aston Martin Valhalla met Formule 1-trekjes
-
Dit is de nieuwe Ferra.. Xiaomi YU7
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Skoda Elroq
-
Porsche 911 S/T-koper heeft een kinderachtig gevoel voor humor
-
Marktplaats: ‘Ook occasionkopers zijn nu het schakelen zat’
-
13.000 euro, 1.400 kilometer range! Dit kan alleen in China
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn