Volkswagen en Audi gaan elektrische auto’s bouwen met Chinese automerken
Volkswagen Group gaat met de merken Volkswagen en Audi de samenwerking aan met Chinese fabrikanten Xpeng en SAIC. Hoewel zo’n samenwerking met Chinese concullega’s een grote stap is, komt het niet helemaal uit de lucht vallen.
Al langer wordt gesproken over een samenwerking tussen Volkswagen en SAIC, een van de grootste Chinese autobouwers. Eerder kocht Volkswagen Group ook al CO2-credits bij het concern. In China zijn er al samenwerkingsverbanden met SAIC.
SAIC en Audi gaan samenwerken
SAIC staat voor Shanghai Automotive Industry Corporation en is onder andere verantwoordelijk voor MG. De fabrikant gaat samenwerken met Audi en zich richt zich op nieuwe elektrische auto’s en met name platforms voor nieuwe EV’s.
Volkswagen en Xpeng gaan auto’s bouwen
De samenwerking met Xpeng en Volkswagen (als merk) is iets concreter. Zij gaan volgens persbureau Reuters twee modellen produceren gericht op het middensegment. De auto’s zullen onder de Volkswagen-badge op de markt komen. De nieuwe modellen worden vanaf 2026 op de markt gebracht in China.
Waarom komen er zo extreem veel Chinese automerken naar Europa?
Volkswagen zou voor een samenwerking met Xpeng hebben gekozen om de kennis van de start-up over software en autonoom rijden. De Duitse fabrikant investeert 700 miljoen dollar in het jonge merk voor 4,99 procent van de aandelen van Xpeng.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Deze Golf was nieuw geen succes, maar als occasion een topkeuze
-
Ruim 20.000 Nederlanders moeten hun auto inruilen voor deze EV
-
Covermodel: Audi Avant RS2 – Porsches eerste stationcar
-
Waarom Volkswagen de ID. Buzz-camper in de ijskast zet
-
Deze Volkswagen-bus heeft meer pk’s dan een Golf R
-
Waarom de elektrische Audi Q6 E-Tron een rijdende gimmick is
-
Zou iemand deze gimmick van de vernieuwde Audi A3 gebruiken?
-
Kom uit je SUV! Want de nieuwe Volkswagen Passat is heerlijk
-
Volkswagen ID.7 Tourer lijkt 10 mille duurder dan Passat, maar…
-
Waarom we voor de Volkswagen Tiguan geen leuke kop kunnen verzinnen