Volkswagen en Audi gaan elektrische auto’s bouwen met Chinese automerken
Volkswagen Group gaat met de merken Volkswagen en Audi de samenwerking aan met Chinese fabrikanten Xpeng en SAIC. Hoewel zo’n samenwerking met Chinese concullega’s een grote stap is, komt het niet helemaal uit de lucht vallen.
Al langer wordt gesproken over een samenwerking tussen Volkswagen en SAIC, een van de grootste Chinese autobouwers. Eerder kocht Volkswagen Group ook al CO2-credits bij het concern. In China zijn er al samenwerkingsverbanden met SAIC.
SAIC en Audi gaan samenwerken
SAIC staat voor Shanghai Automotive Industry Corporation en is onder andere verantwoordelijk voor MG. De fabrikant gaat samenwerken met Audi en zich richt zich op nieuwe elektrische auto’s en met name platforms voor nieuwe EV’s.
Volkswagen en Xpeng gaan auto’s bouwen
De samenwerking met Xpeng en Volkswagen (als merk) is iets concreter. Zij gaan volgens persbureau Reuters twee modellen produceren gericht op het middensegment. De auto’s zullen onder de Volkswagen-badge op de markt komen. De nieuwe modellen worden vanaf 2026 op de markt gebracht in China.
Waarom komen er zo extreem veel Chinese automerken naar Europa?
Volkswagen zou voor een samenwerking met Xpeng hebben gekozen om de kennis van de start-up over software en autonoom rijden. De Duitse fabrikant investeert 700 miljoen dollar in het jonge merk voor 4,99 procent van de aandelen van Xpeng.
Lees ook:
Ook interessant
-
Prijs Audi A6 e-tron bekend: iets goedkoper dan BMW-concurrent
-
Geen diesel! Geen SQ5! Nieuwe Audi Q5 alleen als plug-in naar Nederland
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief
-
Audi belooft dat nieuwe RS3 beter is dan ooit: dit is er veranderd
-
Te braaf? Het Volkswagen GTI Fanfest moet zijn draai nog vinden
-
Nederlander vindt mysterieuze verlaten Volkswagen-mijn
-
Volkswagen: ‘Wij maken weinig winst op onze elektrische auto’s’
-
Waarom je bij de Audi A6 E-Tron niet moet bumperkleven.
-
A-segment is niet dood! Volkswagen komt met opvolger Up
-
Oef! Het dashboard van de Audi A5 is niet mooi zonder passagiersdisplay