Is Xpeng terecht trots op de P5?
Als eerste Chinese merk in Nederland probeert het dappere XPeng niet om zijn Oosterse afkomst te verhullen. Zijn ze met recht trots op hun volledig elektrische P5?
Eigen software
De oorsprong van XPeng ligt in de miljoenenstad Guangzhou, die bekend staat als het high-tech centrum van China. Het merk wil zich dan ook nadrukkelijk profileren als tech-merk dat ‘tevens’ elektrische auto’s bouwt. Op de thuismarkt verkoopt het merk al zo’n 100.000 auto’s per jaar. Nu is Nederland aan de beurt om kennis te maken met de P5, die het merk verwacht eind dit jaar voor ongeveer 48.000 euro te gaan leveren. Het is een ruime sedan met vooral veel van de in China zo belangrijke beenruimte achterin. De bagagebak mag er met 450 liter plus 70 liter onder de vloer ook wezen.
Het minimalistisch gestijlde interieur doet qua opbouw denken aan een Tesla. Met een digitaal dashboard en een enorm centraal scherm waarmee je zowat alle functies in de auto bedient. XPeng ontwikkelt het complete besturingssysteem en de software van de auto zelf, en zulks is wel af te zien aan de snelle reactietijden en gebruiksvriendelijke interface. De fabrikant is voornemens om al z’n modellen continu en in hoog tempo te updaten aan de hand van ontvangen feedback. Zowel nieuwe auto’s, als bestaande met draadloze software-updates.
Prestaties en techniek
De P5 voelt in de praktijk sneller dan de opgegeven 211 pk en 310 Nm doen vermoeden. Waar het model ogenschijnlijk echt in excelleert, is z’n lage verbruik. De omstandigheden waren qua temperatuur weliswaar ideaal, maar de WLTP-actieradius van 465 kilometer uit een 66,2 kWh lithium-ion accupakket lijkt in de praktijk zowaar haalbaar.
Minder indrukwekkend is de maximale DC-laadsnelheid van 70 kW. Het onderstel is uitgesproken zacht, waardoor het gewicht van de auto vrij nadrukkelijk voelbaar is over oneffenheden en in het bochtenwerk. Op strak asfalt is het afrolcomfort logischerwijs wel aangenaam. In China is kan de P5 verregaand autonoom rijden, maar in Europa is die techniek niet legaal. Hier kan de XPilot zichzelf aardig tussen de lijnen en op afstand van voorgangers houden, maar de afstemming is nog te gevoelig. Kijk in de video wat we daarmee precies bedoelen!
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver