Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 26 jul 2023
Leestijd: 2 minuten

Waarom komen er zo extreem veel Chinese automerken naar Europa?

Xpeng, Nio en BYD, het zijn slechts een paar merken die zijn komen overwaaien vanuit China. Maar waarom komen er zo extreem veel Chinese automerken naar Europa? We kloppen aan bij BYD (Build Your Dreams), de grootste fabrikant van elektrische voertuigen ter wereld, om antwoord te krijgen op die vraag.

Tijdens ons bezoek aan het hoofdkwartier van BYD in Shenzhen stelde we deze vraag aan Li Yunfei, hij is general manager van het merk. Het antwoord maakt direct duidelijk waarom ook veel andere fabrikanten ineens op Europa gefocust zijn.

Europa is geen makkelijke markt voor Chinezen

Li Yunfei zegt dat BYD altijd al de stap naar Europa wilde maken en dat het past bij het merk dat zich wil profileren als internationaal bedrijf. Toch is dat sneller gezegd dan gedaan. Waarom? Simpelweg omdat Chinese auto’s in Europa verkopen veel energie en tijd kost. Denk aan het opzetten van een dealernetwerk, marketing en ook de andere (veiligheids)regels waaraan de auto’s moeten voldoen. Dit alles terwijl het Chinese automerk in eigen land nog extreem veel groeipotentie heeft.

BYD Seal, elektrische auto, veel chinese merken, europa
BYD Seal. (Afbeelding: BYD)

In China rijden zo’n 250 miljoen auto’s rond, daarmee is de markt ongeveer gelijk aan Europa. “In augustus wordt naar verwachting de vijf miljoenste EV ter wereld verkocht”, stelt Yunfei. Het grootste deel van die auto’s rijdt in China rond.

Chinese automerken, merken, europa, waarom, li auto 9
Li Auto 9. (Afbeelding: Li Auto)

In China stonden in 2022 meer dan 2,3 miljoen EV’s geregistreerd, toen het wereldwijde aantal op 4,2 miljoen lag. Volgens Europese autofabrikantenvereniging ACEA was in 2021 het percentage elektrische auto’s in Europa 0,8 procent. Nieuwere betrouwbare cijfers zijn er niet. In China is 0,92 procent van de auto’s een EV (2022).

Waarom komen er zo extreem veel Chinese automerken naar Europa?

Hoewel die cijfers dicht bij elkaar liggen, is er toch een duidelijk verschil. “De reden dat wij naar Europa gaan, is omdat daar simpelweg meer potentiële klanten voor ons zijn. Ongeveer 1 op de 3 mensen die momenteel in China een EV wil en kan kopen heeft er al een. In Europa is dit momenteel ongeveer 1 op de 4/5. (…) Daarbij worden er in Europa minder elektrische auto’s geproduceerd dan in China”, zegt de general manager tegen Autovisie. Onduidelijk is hoe hij exact aan deze cijfers komt. Ondanks dat er in China minder potentiële klanten zijn, doet BYD er goede zaken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.