Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 17 mrt 2020

Tesla Model S: welke auto’s blijven hem voor?

De Tesla Model S. Een elektrische auto die 7 jaar geleden een elektrische revolutie tot stand bracht. Toentertijd schokte hij de wereld al met zijn duizelingwekkende acceleratie, en dat is nu nog niet anders.

Het voordeel van elektrische auto’s is dat vanuit stilstand meteen al het koppel beschikbaar is. In het geval van de huidige Tesla Model S Performance Ludicrous is dat 967 Nm. Omdat de auto geen versnellingen heeft, kan hij aan een stuk doorgaan met accelereren. Daardoor zit de luxe, 2267 kg zware Tesla al in 2,6 seconden op 100 km/h. Maar met welke auto’s ben je dan nog de Model S te snel af? Let wel: dit gaat om auto’s die je nu kunt kopen.

5. Porsche 918 Spyder

De snelle hybride van Porsche stamt alweer uit 2014 en doet de 0-100 km/h sprint in 2,6 seconden, net zo snel als de Tesla dus. De kans is echter groot dat de Porsche makkelijker voor komt te liggen, gezien de lagere luchtweerstand van de auto en het lagere gewicht: 1660 kg. Van de 918 gebouwde exemplaren staat er nu eentje in Nederland te koop. Daarvoor moet je wel diep in de buidel tasten: er wordt namelijk 1,1 miljoen euro voor gevraagd. Het voordeel van deze auto ten opzichte van de Model S is dat hij wel zijn waarde beter zal behouden.

Porsche 918 Spyder

4. Koenigsegg Regera

De Zweedse topsporter heeft 1500 pk en 2000 Nm aan koppel, en heeft net als de Tesla geen versnellingsbak. Ook deze auto doet de sprint naar 100 km/h in 2,6 seconden, en heeft net als de Porsche een hybride aandrijflijn. Hij is echter nog duurder: voor de 1590 kg zware Koenigsegg kun je er gebruikt eentje meenemen voor 2 miljoen euro.

Koenigsegg Regera

3. Bugatti Veyron

De ‘oude’ Veyron is nog steeds een bloedsnelle auto: in 2,5 seconden zit hij op de 100 km/h. Deze is dus daadwerkelijk sneller dan de Tesla Model S. Geen elektro-aandrijving, en een ‘normale’ automatische versnellingsbak. Ondanks dat weegt hij nog een stevige 1890 kg, mede door de zware 8,0 liter W16-motor met 4 turbo’s en 1001 pk. Het enige nadeel: geen goedkoop onderhoud en een gemiddeld verbruik van 1 op 4,1. Om nog maar niet te beginnen over de aanschafprijs: de goedkoopste die we konden vinden kost 935.687 euro.

Bugatti Veyron Tesla killer

2. Bugatti Chiron

De opvolger van de Veyron weet nog eens 0,1 seconde van de tijd van zijn voorganger af te halen. Met 2,4 seconden zit hij op de 100 km/h, en daarmee laat je de Tesla dus ruim achter je. Het vermogen van de W16 is gestegen naar 1500 pk, en het gewicht is eveneens gestegen naar 2000 kg. Autovisie heeft de Chiron overigens ooit 24 uur ‘in bezit’ gehad. Hoe dat was lees je hier. Voor een gebruikt exemplaar moet je minimaal 2,5 miljoen euro meebrengen.

Bugatti Chiron Tesla killer

1. Dodge Challenger Demon

Een ‘gewone’ muscle car mag zich de snelst accelererende productieauto ter wereld noemen. Hij luistert naar de naam Dodge Challenger Demon. Met 851 pk, 1040 Nm koppel en een vanafprijs van ongeveer 71.500 euro exclusief belastingen klinkt het bruut, maar gezien de andere auto’s in dit rijtje zien de cijfers er vrij gewoontjes uit. Toch zit deze Amerikaan met een 6,2 liter V8 binnen 2,4 seconden op de 100 km/h. Deze auto is dan ook gemaakt voor dragraces, met de 315 millimeter brede banden rondom. Dus wil je een Tesla Model S voor paal kunnen zetten, en daarnaast ook de meest exclusieve en snelle auto’s ter wereld, ga dan voor een Dodge Challenger Demon! Of: wacht wat er nog komen gaat. Hieronder staat een aantal auto’s beschreven die ook sneller zijn dan de Model S, maar die officieel niet te koop zijn.

Dodge Challenger Demon Tesla killer

Wat staat ons nog te wachten?

Engelse autofabrikant Lotus is druk bezig met de ontwikkeling van de volledig elektrische Evija. Dit volledig elektrische model is beperkt tot 130 stuks, en krijgt 2000 pk mee. Die moet de 0-100 km/h sprint ook onder de 3 seconden afleggen, aangezien die 1700 Nm vanuit stilstand ook op alle vier de wielen wordt overgebracht. Als tweede komt Pininfarina met de volledig elektrische Battista op de proppen. Deze elektrische hypercar heeft 1900 pk en 2300 Nm tot zijn beschikking, die ook over alle vier wielen wordt verdeeld. Die zou in minder dan 2 seconden op de 100 km/h moeten zitten. Van deze auto worden slechts 150 stuks gebouwd, waarvan meer dan de helft al is vergeven. Ook brengt Rimac de volledig elektrische C_Two. Deze auto heeft eveneens vierwielaandrijving, met 1914 pk en ook 2300 Nm aan koppel. De 0-100 km/h sprint heeft hij al in een bizarre 1,85 seconden afgelegd. De topsnelheid ligt op 415 km/h. Over prijzen en oplage is nog niks bekend. De elektrische hypercar is heet: binnenkort lees je meer!