Dit kosten onderdelen voor de Bugatti Veyron!
![bugatti_veyron_grand_sport_roadster_venet_96](https://img.autovisie.nl/images/2kAJ4631Uf-rDFwE1jtLdPFVQCw=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbugatti_veyron_grand_sport_roadster_venet_96.jpg)
Af en toe zijn officiële documenten fascinerend. Neem dit Amerikaanse EPA-emissierapport (Environmental Protection Agency) van de Bugatti Veyron. Daar staan de onderdelenprijzen in en die zijn… nou… voor een miljoenen kosten hypercar eigenlijk nog niet eens zo heel extreem.
![bugatti_veyron_grand_sport_roadster_venet_96](https://img.autovisie.nl/images/NCWr6Z3FNZGA_ExbyhWMTNYZUTQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbugatti_veyron_grand_sport_roadster_venet_96.jpg)
De W16-motor van de Veyron heeft vier turbo’s. Ze kosten 6400 dollar per stuk en het arbeidsloon om er twee te vervangen komt op 9000 dollar. Moeten ze allemaal worden vervangen, dan ben je dus 43.600 dollar kwijt. Daarbij heeft de Veyron twee inlaatluchtkoelers a raison de 9000 dollar per stuk. Het loont om ze tegelijk te laten vervangen, want dan kost het je 2200 dollar aan arbeidsloon, anders 2000 dollar per exemplaar.
Phaeton W12
Nokkenasverstellers kosten tussen de 700 en 800 dollar. Dat is redelijk, zou je denken. En dat klopt, maar het kost 21.000 dollar (!) aan arbeidsloon om ze te laten vervangen, waarschijnlijk om dat dan de halve motor uit elkaar moet. Er zitten overigens nog meer relatief goedkope onderdelen in de Veyron. De luchtmassasensor kost slechts 200 dollar. Die deelt de Bugatti dan ook met de Volkswagen Phaeton W12.
Volkswagen Golf
Dan zijn er nog de turbodruksensoren. Die kosten niet meer dan 20 dollar per stuk, want ze komen gewoon uit de Volkswagen Golf GTI en Audi A3. De sensoren die de positie van de nokkenassen meten vind je terug in de Volkswagen Golf IV en hebben een prijskaartje van niet meer dan 9 dollar per stuk. Het kost alleen wel 7200 dollar om ze alle vier te vervangen.
Brandstoftank
De brandstoftank dan. Die staat op de prijslijst voor 20.000 dollar en 22.000 arbeidsloon. Voor de uitlaatspruitstukken rekent Bugatti 2000 dollar per kant. Moeten ze allebei worden vervangen, dan kost dat 44.000 dollar aan arbeidsloon. De Veyron heeft vier lambdasondes. Die komen uit de Volkswagen Passat W8 en zijn slechts 300 dollar per onderdeel. Het arbeidsloon om ze vervangen daarentegen… Dat is 15.000 dollar!
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?