SUV of cross-over: McLaren op zoek naar meer winst
![McLaren 765LT, McLaren, Cross-over, SUV](https://img.autovisie.nl/images/uMco3uTblqXstnOrr97M2G0XyI4=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F12515-McLaren765LT-TheDrive.jpg)
Al tijden worstelen ze bij McLaren met winst maken. En er is maar een carrosserievariant die dat kan voorkomen: de SUV. Zoals onder andere ook Aston Martin en MG probeert.
Een SUV of cross-over wordt vaak gezien als ‘redding voor een merk’, en dat is niet geheel onterecht. Zo hebben super-SUV’s als de Porsche Cayenne, Lamborghini Urus en Aston Martin DBX de merken een flinke financiële boost gegeven, zoniet gered van de ondergang.
McLaren in financieel zwaar weer
En dat is exact wat McLaren nodig heeft. In coronatijd balanceerde de Britse sportwagenfabrikant op het randje van faillissement en in de eerste maanden van 2022 verloor het merk 235 miljoen euro.
![McLaren, Cross-over, SUV, Mike Flewitt, CEO McLaren](https://img.autovisie.nl/images/6A-J4qbcxe--VJ4er-dUy0-Uiew=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F7892-MikeFlewitt-ChiefExecutiveOfficerMcLarenAutomotive.jpg)
Eerder zei CEO Mike Flewitt: “Je hoeft geen rekenwonder te zijn om in te zien dat een SUV voor McLaren niet winstgevend kan zijn. We moeten zo’n model van de grond af nieuwe ontwikkelen. Kunnen wij direct een betere versie van de Range Rover of Porsche Cayenne neerzetten? Vast wel, maar dat kost miljarden! Met onze huidige productiecijfers verdienen we zo’n investering nooit en te nimmer terug.” Hier lijkt het merk nu op terug te komen.
Cross-over of SUV
In een interview met Automotive News stelt Jamie Corstorphine, directeur productstrategie bij McLaren, “Het belangrijkste is om een voertuig te bieden dat meer ruimte of mogelijkheden heeft voor een McLaren-klant om de ervaring met meer mensen te delen.” Of dit een cross-over of SUV wordt, moet nog worden besloten. Er staat nog niet vast, benadrukt Corstorphine.
McLaren geeft toe: ‘Eigenlijk zijn al onze auto’s gewoon slecht’
McLaren is dus serieus aan het kijken om een praktischere auto te maken dan wat we tot nu toe van de Britse fabrikant kennen. Of dit daadwerkelijk in hetzelfde genre gaat zijn als de DBX, Cayenne en Urus, is nog maar de vraag.
Cross-over of SUV van McLaren hoeft niets slechts te zijn
Hoewel sommige puristen wellicht zullen walgen van een McLaren SUV of cross-over, laten meerdere fabrikanten zien dat ze prima hun DNA kunnen behouden met een grote zware auto. Daarbij kan zo’n winstgevend model er voor zorgen dat een merk überhaupt auto’s kan blijven produceren. Dries van den Elzen neemt je in onderstaande video mee in ‘de koning de cross-overs’: de Lamborghini Urus.
Lees ook:
Ook interessant
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar
-
Review McLaren Artura Spider: een supercar als daily driver?
-
Deze McLaren was niet straatlegaal, maar rijdt nu op de openbare weg | Sjoerds Weetjes 402
-
Dit is hoeveel Nederlanders gemiddeld lenen voor een auto
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
De McLaren Artura Spider maakt op commando zijn banden kapot
-
De legendarische Formule 1-auto van Senna is nu betaalbare Lego-set
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen