McLaren geeft toe: ‘Eigenlijk zijn al onze auto’s gewoon slecht’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Fmclaren_artura.jpeg)
De nieuwe topman van McLaren windt er geen doekjes om. Michael Leiters geeft gewoon toe dat zijn merk in de afgelopen jaren auto’s heeft uitgeleverd die slecht waren. “Niet volwassen”, noemt hij het, met veel gevoel voor understatement.
Het gaat niet goed met McLaren. De Britse sportwagenfabrikant heeft niet alleen last gehad van de coronacrisis, maar ondervindt nu ook de gevolgen van het wereldwijde chiptekort én zijn eigen laksheid. Algemeen directeur Michael Leiters is er bijzonder open over in een interview met het Britse tijdschrift Evo.
De McLaren Artura is niet goed genoeg
De nieuwe McLaren Artura, die het bedrijf moet redden, zou al een jaar geleden op de markt komen, maar is uitgesteld om te werken aan allerlei problemen, vooral met de software. De Artura is niet goed genoeg, aldus Leiters. “Er mogen geen compromissen zijn. Als je die wel probeert te sluiten, dan verlies je het op kwaliteit. Ons hele bedrijf moet begrijpen hoe belangrijk kwaliteit is.”
Want op dat gebied heeft McLaren geen beste reputatie. Leiters zit sinds 1 juli op zijn post en werkte eerder bij Ferrari en Porsche. De eerste beslissing die hij nam als nieuwe topman van McLaren was het uitstellen van de Artura. “Ik hoorde van mijn team dat we in het verleden producten hebben geaccepteerd die niet volwassen waren. En die leverden we dan gewoon uit aan klanten.”
Leiters: “De Artura is het eerste model waarbij we dat niet hebben gedaan. We zagen dat de auto niet volwassen is, dus hebben we de uitlevering ervan gestopt. We hadden toen al te maken met vertragingen op de assemblagelijn en hebben de productie teruggebracht tot nul om de kwaliteitsproblemen van de Artura aan te pakken.”
De focus moet op kwaliteit komen te liggen
Volgens Leiters heeft McLaren zijn financiële positie op het spel gezet door ondermaatse auto’s aan klanten te geven. “We willen onze dealers en klanten een belangrijke boodschap meegeven: dat we begrijpen dat in de toekomst onze focus op kwaliteit moet liggen. We zeggen niet meer: ‘deze auto is snel en spannend, dus vergeef ons de kwaliteitsproblemen’. Dat kan niet!”
McLaren in nood! Verkoopt collectie klassiekers om geld op te halen
McLaren kan zich niet langer gedragen als een start-up, vindt Leiters. “Als je nog jong bent, kun je fouten maken. Maar zo jong zijn wij niet meer. Wij moeten ons ontwikkelen tot een volwassen organisatie.” Eentje met een gestroomlijnde productportfolio, waarin de hiërarchie tussen modellen duidelijk is.
Afgelopen met telkens dezelfde krachtbron
Het moet afgelopen zijn met McLarens die op elkaar lijken en die dezelfde aandrijflijn hebben, aldus Leiters. Hij doelt daarmee op de bekende twinturbo V8 van McLaren, die sinds de introductie van de MP4-12C in alle modellen is gebruikt. De eerste sportauto met een volledig nieuwe krachtbron is de Artura, met zijn V6 met hybride-ondersteuning.
Lees ook:
Ook interessant
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Gelekt! Dit is de nieuwe MG 4
-
Mitsubishi Outlander PHEV krijgt het moeilijker dan z’n voorganger
-
Goedkoopste BYD snel in Nederland: dit is de verwachte prijs
-
Zo makkelijk kun je een ‘zelfrijdende’ Tesla voor de gek houden
-
Koop deze vrachtwagen! Dan krijg je er zes heel speciale Porsche 911’s bij
-
Bovag: ‘Voer weer subsidie in, want particulieren kopen geen EV’s meer’
-
Duik in de prijslijst: dit kost de goedkope Dongfeng Box
-
Benzine tanken in Duitsland of België: dit bespaar je vanuit jouw provincie
-
Honderden zelfrijdende auto’s op de bon geslingerd, dit is de reden
-
Dit kost de Mazda 6e in Nederland