McLaren in nood! Verkoopt collectie klassiekers om geld op te halen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Fmclaren_artura_24.jpeg)
Dat het niet goed gaat met McLaren is een understatement. De Britse fabrikant is hard geraakt door de coronacrisis, het wereldwijde chiptekort en een tegenvallende vraag. Er is zelfs geen geld meer om de nieuwe Artura een broodnodige update te geven.
In de eerste negen maanden van 2022 verloor McLaren omgerekend 235 miljoen euro. Dat is een flinke verslechtering ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, toen het merk een verlies van 80 miljoen euro draaide.
McLaren veel last gehad van coronapandemie
Alle fabrikanten hebben last gehad van de coronapandemie, maar McLaren lijkt als enige niet op te kunnen krabbelen. Om het hoofd boven water te kunnen houden, heeft het bedrijf zijn hoofdkantoor verkocht en zelfs een aandeel in z’n F1-team van de hand gedaan.
Nieuwe Artura moet voor betere tijden zorgen
De nieuwe Artura had voor betere tijden moeten zorgen, maar de geplaagde opvolger van de 570S zorgt alleen maar voor hoofdbrekens. Het model had eind 2021 op de markt moeten komen, maar werd keer op keer uitgesteld door problemen.
Doorlopende problemen en uitstel na uitstel
McLaren kon niet aan genoeg chips komen voor de productie en ook ging er van alles mis met de boordsoftware van de Artura. In zijn financiële rapportage over het derde kwartaal meldt de producent dat de Artura technische upgrades nodig heeft.
Geen geld voor broodnodige technische update
Die upgrades zorgen voor nóg weer meer vertraging. En bovendien heeft McLaren het geld er niet voor. Volgens Automotive News heeft het merk daarom een deel van zijn historische collectie verkocht voor omgerekend 115 miljoen euro.
In gesprek met aandeelhouders voor financiering
De koper is het staatsfonds van Bahrein, dat ongeveer 60 procent van de aandelen in McLaren bezit. McLaren geeft echter toe dat 115 miljoen euro niet voldoende is. Het bedrijf is daarom in gesprek met zijn aandeelhouders om meer financiering los te krijgen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla heeft dit probleem nog in ieder geval vijf jaar
-
Caravan trekken wordt (iets) makkelijker met deze elektrische Peugeot
-
Duik in de prijslijst: de Audi A6 mét brandstofmotor
-
In het interieur kun je écht zien dat deze Nissan Micra een Renault 5 is
-
Lexus ES lijkt op goedkopere Toyota, toch ga je enkel deze zien
-
Toyota vernieuwt verkooptopper: dit is de nieuwe RAV4
-
Comeback: Dit is de nieuwe Fiat Grande Panda 4×4
-
Horrorbeelden: remmen AMG GT begeven het op hoge snelheid
-
Deze speciale flitsers delen vanaf nu enkel boetes van 430 euro uit
-
Met enkel elektrische auto’s kom je er niet, aldus BMW
-
Nieuwe Nissan-CEO: ‘Ik heb met vier of vijf crises tegelijk te maken’
-
Er komen maandelijks 1.600 laadpalen bij! En dat is te weinig…