Zelf schakelen in een elektrische auto? Lexus werkt eraan!
Een elektrische auto heeft geen transmissie nodig. Toch werken ze bij Lexus aan een handgeschakelde versnellingsbak voor in een EV. Waarom? Omdat het leuk is, aldus de verantwoordelijke technici.
Kennelijk is het project begonnen als een gesprek tussen Lexus-ingenieurs, die aan het opsommen waren wat ze waarderen aan een auto met verbrandingsmotor. En een van de zaken die werd genoemd was een handgeschakelde versnellingsbak.
Lexus werkt al lang aan handbak voor elektrische auto
Lexus werkt inmiddels al drie jaar aan een handbak voor elektrische auto’s. Wat verbazingwekkend is, want het merk zelf loopt nou niet bepaald voorop op EV-gebied. De UX 300e is teleurstellend, de RZ 450e komt eraan en is onderhuids een Toyota bZ4X.
De ‘handgeschakelde transmissie’ schakelt niet echt
Over de elektrische UX 300e gesproken, er rijdt inmiddels een prototype rond met de nieuwe handbak van Lexus. Hij heeft drie pedalen en een pook, maar schakelt niet echt. De ‘transmissie’ doet vooral heel hard zijn best om te simuleren dat hij schakelt.
Als bestuurder moet je bijvoorbeeld de koppeling goed bedienen, want anders slaat de UX 300e af. Niet echt, natuurlijk, want het ‘afslaan’ is gewoon in de elektrische aandrijflijn geprogrammeerd om de schakelervaring zo natuurgetrouw mogelijk te laten zijn.
Om de persoon achter het stuur een beetje te helpen met schakelen, klinkt er in de cabine van het Lexus-prototype nepmotorgeluid. De elektromotor is immers zo goed als stil en gaat in werkelijkheid niet van verzet naar verzet.
Handbak toegepast in de opvolger van de Lexus LFA
Volgens Lexus is de gesimuleerde handbak niet zomaar een geintje. De ‘transmissie’ wordt naar verluidt toegepast in de opvolger van de LFA, die we reeds hebben gezien als Electrified Sport Concept.
Lees ook:
Ook interessant
-
Op zoek naar snelle kilometervreter? Check deze vijf occasions
-
Deze extreem zuinige occasion kost nog geen 15.000 euro
-
Cabriotest: Lexus LC 500 – een van de laatste met V8
-
Opvolger Lexus LFA wordt een supersportwagen met V8
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt