Lexus RX beter dan (hybride) BMW X5?
De vijfde generatie Lexus RX is er nu ook als PHEV. Pakt hij daarmee eindelijk een grotere Europese rol en biedt hij concurrentie aan bijvoorbeeld de BMW X5 of blijft hij vooral een Amerikaanse ster?
Hier in Nederland heeft hij nooit een heel grote rol gespeeld, deze oorspronkelijk op de Amerikaanse markt gerichte RX. De grote luxe SUV van iets anders dan de Duitse merken is hier relatief exclusief gebleven, terwijl hij toch sinds 1998 op de markt was.
SUV-offensief van Lexus
De Lexus RX is onderdeel van een SUV-offensief, waarin ook de volledig elektrische een de nog verse NX een rol spelen. Een hele brigade van min of meer luxe SUV’s in allerlei gradaties, waarvan deze RX dus eigenlijk de veteraan met de meeste ervaring is. Die luxe SUV’s zijn heel belangrijk voor Lexus; ze noemen ze niet voor niks hun core-business.
Concurrentie voor BMW X5
De BMW X5-concurrent komt naar Nederland in drie smaken en die zijn allemaal geëlektrificeerd: de RX 350h en RX 500h zijn hybrides zoals we die al van vorige generaties gewend zijn, de 450h+ is de eerste RX PHEV oftewel stekkerhybride. Allemaal zijn ze compleet nieuw en gebaseerd op een doorontwikkelde versie van Lexus’ GA-K-platform, dat ook voor de NX is gebruikt. Daar kennen we ook de PHEV–aandrijflijn al van.
In Europa en zeker in Nederland zal de bestseller zonder twijfel de PHEV RX 450h+ zijn. De 350h zou vooral een alternatief moeten zijn voor SUV-rijders die voorheen een niet al te dikke diesel of benzinevariant kozen. De 500h, die voor het eerst ook een turbo met de hybride–techniek combineert, zou de krachtbron voor rijders met sportievere wensen zijn. De krachtcentrale die als kern een 2.4 viercilinder turbo–benzinemotor heeft, gekoppeld aan een zestraps automaat, komt met elektrische assistentie op een systeemvermogen van 371 pk en 550 Nm koppel. Die is in staat om een 0-100–sprint te trekken in 6,2 seconden, mede dankzij de integrale aandrijving van het DIRECT4–systeem dat de krachten van de hybride–powertrain optimaal verdeelt over alle vier wielen.
Lexus RX is luxer dan ooit
De RX is luxueuzer dan ooit. Ook de rijervaring is beter en nog iets meer op comfort afgestemd dan voorheen. Dat past hem uitstekend, want zo’n Lexus koop je voor luxe, bouwkwaliteit en relatief zuinige hybridetechniek, die in de praktijk al decennia heeft bewezen betrouwbaar en echt zuinig te zijn. Ter daarbij op de tien jaar garantie en een ruimer en beter interieur, dat er veel beter uitziet dan het allegaartje aan vormen en materialen van voorheen en je hebt meer dan ooit een alternatief voor de Duitse überklasse (als de BMW X5).
Dat de Lexus minder sportief stuurt dan bijvoorbeeld een BMW X5, kun je geen echt minpunt noemen in deze klasse, maar zijn duidelijk minder grote EV-actieradius als PHEV wel. Bovendien verwachten we ook niet dat Lexus deze RX duidelijk goedkoper in de markt gaat zetten dan de concurrentie. Het is afwachten tot men de prijs bekend gaat maken of hij klaar is voor succes in de Europese top. De auto is internationaal leverbaar vanaf januari 2023, maar hier in Nederland verwacht men hem hier niet eerder dan het derde kwartaal van dat jaar.