Hoe drempels en slecht asfalt jouw elektrische auto kunnen opladen
![BMW i7](https://img.autovisie.nl/images/dirmcIX_fSAf0DKjvBiavzNx0Do=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Fbmw_i7_xdrive60_excellence_the_first_edition.jpeg)
Een elektrische auto gebruikt zijn fysieke remmen nauwelijks. Hij vertraagt meestal op zijn elektromotor en wint op die manier een deel van de kinetische energie terug. Maar wat nou als je ook elektriciteit kunt opwekken via de wielophanging …
De wielen van een auto gaan op en neer door onder meer slecht asfalt, kuilen in de weg en verkeersdrempels. BMW heeft nu bedacht dat je daar eveneens energie mee kunt terugwinnen.
Energie terugwinnen via de vering
Oneffenheden in de weg worden geabsorbeerd door de veren en de dempers van een auto. De energie die daarbij vrijkomt, vervliegt nu eigenlijk, vooral als warmte. Maar daar moet verandering in komen, vindt BMW.
![BMW](https://img.autovisie.nl/images/HyzxM7oLShTXAPhUa1FSwypYlJM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F1070982.jpg)
De Zuid-Duitse fabrikant heeft een heel slim idee gepatenteerd, zo spotte de website CarBuzz. Simpel gezegd heeft BMW een arm aan de wielophanging vastgemaakt, die omhoog gaat als het wiel inveert en naar beneden als het wiel uitveert.
De arm zit vast aan een generator met een vliegwiel en een kleine koppeling. Als het wiel inveert, brengt de arm het vliegwiel in beweging, maar is de koppeling open. De generator draait dus niet mee.
BMW blaast nieuw leven in jeugdheld: 3.0 CSL – en die gaat echt in productie
Veert het wiel uit, dan gaat de koppeling dicht en wordt de energie die in de vering zit opgeslagen via de arm en het vliegwiel overgedragen op de generator, die er elektriciteit mee genereert.
Waarom alleen bij de uitgaande slag?
Waarom werkt het alleen bij de uitgaande slag? Omdat een wiel heel plotseling inveert als het een kuil raakt. De ophanging moet dan zo snel mogelijk zo veel mogelijk energie overdragen aan de vering. De uitgaande slag gaat langzamer en gecontroleerder.
De nieuwe BMW M2 zou weleens dé ideale M-sportwagen kunnen zijn
Elektriciteit die je terugwint is gratis
Het voordeel van het systeem is dat de energie die je uit de vering terugwint bij wijze van spreken gratis is. De energie om op gang te komen heb je al gebruikt, een deel ervan krijg je via de remmen terug, dus wat er via de ophanging komt is extra.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de goedkoopste EV-occasion: wat krijg je voor die spotprijs?
-
De nieuwe BMW 5-serie Touring biedt ‘Freude am Variieren’
-
Flinke verkoopdaling Tesla nu deze merken terrein winnen
-
Duurtest Volvo EX30: verbruik plots drastisch omlaag
-
Duurtest Volvo EX30: we hebben de EV ingeruild
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 7 komt dit jaar als Kia EV9-concurrent
-
Wat levert de vernieuwde Dacia Spring voor 18.950 euro?
-
Hot or not? Dit is de opvallendste Porsche Taycan van Nederland
-
Fiat Grande Panda: nieuwe budget-EV zonder gedoe met stekker
-
BMW moet megabedrag betalen nadat soft close-deur duim afhakt
-
Cabriotest: BMW Z4 M40i – met heerlijke zescilinder
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden