Hoe drempels en slecht asfalt jouw elektrische auto kunnen opladen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Fbmw_i7_xdrive60_excellence_the_first_edition.jpeg)
Een elektrische auto gebruikt zijn fysieke remmen nauwelijks. Hij vertraagt meestal op zijn elektromotor en wint op die manier een deel van de kinetische energie terug. Maar wat nou als je ook elektriciteit kunt opwekken via de wielophanging …
De wielen van een auto gaan op en neer door onder meer slecht asfalt, kuilen in de weg en verkeersdrempels. BMW heeft nu bedacht dat je daar eveneens energie mee kunt terugwinnen.
Energie terugwinnen via de vering
Oneffenheden in de weg worden geabsorbeerd door de veren en de dempers van een auto. De energie die daarbij vrijkomt, vervliegt nu eigenlijk, vooral als warmte. Maar daar moet verandering in komen, vindt BMW.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F1070982.jpg)
De Zuid-Duitse fabrikant heeft een heel slim idee gepatenteerd, zo spotte de website CarBuzz. Simpel gezegd heeft BMW een arm aan de wielophanging vastgemaakt, die omhoog gaat als het wiel inveert en naar beneden als het wiel uitveert.
De arm zit vast aan een generator met een vliegwiel en een kleine koppeling. Als het wiel inveert, brengt de arm het vliegwiel in beweging, maar is de koppeling open. De generator draait dus niet mee.
BMW blaast nieuw leven in jeugdheld: 3.0 CSL – en die gaat echt in productie
Veert het wiel uit, dan gaat de koppeling dicht en wordt de energie die in de vering zit opgeslagen via de arm en het vliegwiel overgedragen op de generator, die er elektriciteit mee genereert.
Waarom alleen bij de uitgaande slag?
Waarom werkt het alleen bij de uitgaande slag? Omdat een wiel heel plotseling inveert als het een kuil raakt. De ophanging moet dan zo snel mogelijk zo veel mogelijk energie overdragen aan de vering. De uitgaande slag gaat langzamer en gecontroleerder.
De nieuwe BMW M2 zou weleens dé ideale M-sportwagen kunnen zijn
Elektriciteit die je terugwint is gratis
Het voordeel van het systeem is dat de energie die je uit de vering terugwint bij wijze van spreken gratis is. De energie om op gang te komen heb je al gebruikt, een deel ervan krijg je via de remmen terug, dus wat er via de ophanging komt is extra.
Lees ook:
Ook interessant
-
Suzuki’s eerste elektrische auto weet (nog) niet te overtuigen
-
Deze volledig elektrische Panda is er al vanaf zo’n 5.000 euro
-
Smerige truc van Tesla? ‘Neppe tellerstand om garantie te omzeilen’
-
Lucid Gravity: enorme range en mega ruim, maar niet perfect
-
Deze elektrische Zeekr 7X moet mensen uit hun Audi trekken
-
Gespot: dit is de nieuwe budget-EV waarmee Jeff Bezos wil scoren
-
Elektrische BMW is nu bereikbare occasion
-
Audi RS E-tron lijkt onverslaanbaar, maar Maserati steelt de show
-
Oude elektrische auto’s toch niet nutteloos door deze upgrade?
-
Audi komt al sneller dan gedacht met budget-EV
-
Met deze open occasion voel je je net Pierce Brosnan
-
Conclusie na 16.500 km: de BMW i5 is een goede EV én 5-serie