Remco Slump
Remco Slump Nieuws 12 okt 2022
Leestijd: 3 minuten

De nieuwe BMW M2 zou weleens dé ideale M-sportwagen kunnen zijn

Begrijp ons niet verkeerd, met de BMW M3 en M4 is weinig mis, maar de laatste jaren heeft de BMW M2 zich ontpopt tot misschien wel het leukste M-model op de markt. Hij is compacter, lichtvoetiger, zeker niet minder fel en heeft tenminste een fatsoenlijke neus.

Om met die laatste te beginnen: de BMW M2 heeft een duidelijk andere voorkant dan de standaard 2-Serie Coupé. Op het eerste gezicht lijkt er iets geks aan de hand. De 2-Serie Coupé heeft vrij brede en platte nieren (in de verste verte zien we er een vleugje BMW 507 in), maar op de M2 lijken ze gekortwiekt. Ze ogen bijna vierkant, nog niet helemaal af en op een wonderlijke manier geïntegreerd in het front van de M2. Kijk maar eens naar het diepliggende BMW-logo boven de grille. Het plaatwerk lijkt eromheen te stromen, waarna een diepe geul achterblijft die de nieren van elkaar schijdt.

Nieuwe BMW M2 heeft een dikke kont

Wat valt nog meer op aan de nieuwe M2. De blokkerige luchtinlaten aan de voorzijde, de bekende power bulge op de motorkap, een setje M-spiegels, zijn verbrede wielkasten én de vier uitlaatpijpen aan de achterkant. Als we afgaan op de foto’s, dan is de achterkant van de M2 zijn minst sterke kant, qua design.

BMW M2
(Afbeelding: BMW)

De achterlichtunits zijn klein en worden omhuld door een overdaad aan plaatwerk. Dat is op de 2-Serie Coupé al zo, maar op de M2 is de mismatch nog duidelijker door de ducktailspoiler op de kofferbak en de dikke M-bumpers.

Sneller dan de standaard BMW M4 Coupé

Hoe verhoudt de BMW M2 zich tot de M4 Coupé? De nieuweling is 21 centimeter korter en heeft een 11 centimeter kleinere wielbasis. Zijn krachtbron is hetzelfde, een 3,0-liter twinturbo zes-in-lijn, maar dan met 460 pk en 550 Nm. De standaard M4 heeft net zoveel koppel, maar komt tot 20 pk meer vermogen.

BMW M2
(Afbeelding: BMW)

Op de sprint naar 100 km/h is de M2 heel iets sneller dan de M4: 4,1 seconden tegenover 4,2 seconden. Althans, als je de standaard 8-traps automaat besteld. Met de optionele handgeschakelde zesbak is de M2 0,2 seconden minder snel.

Je mag harder als je meer betaalt

De topsnelheid van de nieuwe Duitse sportwagen hangt van de grote van je portemonnee af. Normaal gesproken grijpt de begrenzer bij 250 km/h in, maar als je extra munten neertelt voor het M Driver’s Pack mag je van de elektronische waakhond 35 km/h sneller.

BMW M2
(Afbeelding: BMW)

Een andere optie is het M Carbon-dak. Dat schaaft 6 kilo van het wagengewicht af. Standaard is de BMW M2 uitgerust met M Traction Control, waarmee je de mate van toegestane slip kan instellen. Er zijn tien standen. Ook heeft de auto altijd een sperdifferentieel op de achteras.

Nieuwe carrosseriekleur: Zandvoort Blue

BMW heeft gezorgd voor een perfecte gewichtsverdeling van 50/50. Het adaptieve sportonderstel van de M2 heeft elektronisch geregelde dempers. Zijn wielen zijn een maatje groter dan die van de M3 en M4: 19 inch vóór en 20 inch achter. De optielijst is, zoals je dat verwacht, eindeloos.

BMW M2
(Afbeelding: BMW)

Je kunt onder meer kiezen voor circuitbanden, koolstofvezel kuipstoelen en een M Race Track Pack. Er zijn twee exclusieve kleuren beschikbaar voor de M2: Zandvoort Blue (babyblauw) en Toronto Rot. In Nederland kost het model 113.806 euro.

(Afbeelding: BMW)
(Afbeelding: BMW)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.