Autovisie
Autovisie Nieuws 25 mei 2022
Leestijd: 3 minuten

Renault-baas hekelt nieuwe emissienorm, maakt auto’s alleen duurder

Renault-topman Luca de Meo heeft de Change Now-conferentie in Parijs, waar de fabrikant het recyclemodel Scenic Vision onthulde, gebruikt om de zogenaamde knappe koppen van de Europese Commissie wakker te schudden. Hij opende de ​​aanval op de te lanceren Euro 7-emissienorm. De voordelen van de nieuwe uitstootnorm leveren per saldo weinig op, afgezet tegen de grote investeringen die nodig zijn om aan de norm te voldoen. Euro 7 moet naar verwachting halverwege dit decennium van kracht worden.

Luca de Meo greep de conferentie aan om een hartstochtelijk pleidooi tegen de invoering van de Euro 7-emissienorm te houden. Hij benadrukt dat de regelgeving voor de Euro 7-emissienorm auto’s duurder maakt, terwijl het milieuvoordeel minimaal is. “We hebben berekend wat Euro 7 zou betekenen voor ons modelportfolio volgens de nu bekende plannen. We weten nu dat een auto gemiddeld 1000 euro meer zou kosten om te produceren en dat de Renault Groep ongeveer 1 miljard euro meer aan kosten heeft. Uiteindelijk zouden we deze kosten moeten optellen bij de prijzen van de eindklanten”, aldus De Meo tegenover het Duitse autovakblad Automobilwoche.

Uitlaatsysteem Ferrari Monza SP1 Novitec
Uitlaatsysteem Ferrari Monza SP1 Novitec

Realistische oplossingen

Volgens de auteur van het artikel vervolgde De Meo ‘woedend’ zijn voorbeeld. “Ik zie vaak een gebrek aan gezond verstand, in plaats daarvan zie ik vaak dogmatisme en extremisme. Maar dat brengt ons niet dichter bij zinvolle en realistische oplossingen”, aldus De Meo. Voor de Renault-baas zijn de kosten van het invoeren van de nieuwe, strengere emissienorm niet proportioneel, vooral omdat de positieve effecten van de Euro 7-norm beheersbaar zijn.

Volledig elektrisch

De Renault-topman geeft aan dat wanneer de huidige Euro 6d-norm tot 2030 zou worden gehandhaafd, de uitstoot van de Renault-vloot met 63 procent per voertuig zou dalen. Met de geplande invoering van Euro 7 zou dat 66,7 procent zijn. “Op deze manier kan een betaalbare instapmobiliteit niet worden gepresenteerd”, geeft de topman aan. Renault wil vanaf 2030 alleen nog volledig elektrische voertuigen in Europa verkopen. Het is een jaar dat veel fabrikanten aanhouden, zoals Audi, Mercedes, Volvo en Mini.

Elektrische auto, laden, snellader, duurder

Dwingen

De EU dwingt autobouwers om over te stappen op elektrische auto’s. De EU kijkt alleen naar de uitstoot van CO2 tijdens het rijden, en die is dan nul. De verontreinigende stoffen en CO2-emissies die ontstaan ​​tijdens de elektriciteitsproductie negeert Frans Timmermans en kornuiten volledig. “Experts beschouwen deze vlotte berekening van e-mobiliteit al lang als een kardinale fout, omdat de door e-mobiliteit berekende emissiereductie in werkelijkheid aanzienlijk lager is dan beloofd”, zo schrijft Focus-online.

Honda nestelt zich in CO2-pool van FCA en Tesla

Fiat Chrysler ontloopt CO2-boete met Tesla-deal

Belastende CO2-voetafdruk

Verschillende fabrikanten volgen trouw de blinde visie van de Europese Unie, zoals Volkswagen, maar andere autobouwers zijn afwachtend of spreken zich uit tegen de strategie. Toyota bijvoorbeeld onderzocht lange tijd de elektro-auto maar stelde de lancering van een elektro-auto vanwege de grotere milieubelasting ten opzichte van een hybridemodel uit. Ook Honda en Mazda onderzochten de CO2-voetprint van ontwikkeling tot recycling en zien dat de elektro-auto volgens de regels van de EU meer belastend voor het milieu is dan een auto met verbrandingsmotor. Bij Toyota komt men nu met de BZ-reeds, omdat het concern nu het gehele traject in ogenschouw heeft genomen en weet dat de CO2-uitstoot echt lager is.

Overigens moet de Europese Unie binnenkort zelf met een plan komen om de totale uitstoot van een elektrische auto in kaart te brengen. Daar wordt naar verwachting later dit jaar mee ingestemd. Met die universele methode kan dan berekend worden wat de totale CO2-uitstoot van een elektrische auto is, vanaf het moment dat-ie wordt geproduceerd, tot de auto is gerecycled.

Verbod op verbrandingsmotoren per 2035 lijkt steeds meer een feit

Toyota bZ4X Concept
Toyota BZ4X

Afscheid

BMW is eveneens voorzichtig en ziet nog geen afscheid van de verbrandingsmotor. Het concern blijft inzetten op een keuze van aandrijflijnen, die het kan toepassen in verschillende modellen. De Duitsers houden ook nog vast aan de dieselmotor, omdat die krachtbron een lage CO2-waarde kent.

Toyota BZ4X is meer dan een elektrische Toyota

Herpositionering

De Meo ziet door de focus van de EU op de Euro7-norm een stijging van de ontwikkelingskosten. De consument moet die investeringen betalen. De goedkope nieuwe modellen in het a-segment sterven inmiddels uit of worden hergepositioneerd met hogere aanschafprijzen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.