Toyota BZ4X is meer dan een elektrische Toyota
Toyota’s elektro-offensief krijgt gestalte met de lancering van de BZ4X. Deze elektrische crossover bijt de spits af. In de nabij toekomst stelt de Japanse autobouwer nog enkele elektromodellen voor, waarvan ook Subaru profiteert.
Toyota en Subaru hebben de handen ineen geslagen om voor het merk met de zes sterren een elektromodel voor de Europese markt te bieden. Het duurt echter nog even voordat die ‘Sub’ arriveert. Eerst het nieuwste Toyota-model. Het betreft nog een concept, deze BZ4X gedoopte elektro-SUV. Hij is productieklaar en de aanduiding BZ4X is de definitieve naam. Toyota noemt de andere types ook BZ, gevolgd door een getal plus een X als het een SUV betreft. De fabrikant registreerde onlangs onder andere BZ2, BZ2X, BZ3 en BZ5X. De letters BZ staan voor Beyond Zero, waarmee het bedrijf wil aangeven dat het verder gaat dan CO2-neutraliteit. Het getal duidt op het segment waarin de auto valt. De X staat voor de carrosserievariant SUV.
Beyond Zero
Terugkomend op BZ ofwel Beyond Zero, daaronder klasseert Toyota een specifieke modellen. “Het gaat niet alleen om de energie die de auto verbruikt, maar ook om hoe die daarbij gebruik kan maken van regeneratieve en hernieuwbare energie, zoals zonne-energie”, legt Toyota uit. “Bovendien maakt een batterij-elektrische auto niet alleen gebruik van een speciaal daarvoor ontwikkeld platform, maar ook van de nieuwste technologieën.
De auto biedt uitstekende connectiviteit voor meer veiligheid, gemoedsrust en een leuke rijbeleving.” Ook valt onder de noemer Beyond Zero dat batterij-elektrische auto’s “een ruime en stille omgeving bieden. De BZ-modellen moeten een CO2-neutraliteit bereiken en richten zich ook op nieuwe voordelen voor het milieu. Het neutraliseren van CO2-emissie geldt voor de gehele levensduur van de auto, inclusief fabricage, distributie, gebruik, recycling en laatste verwerking.”
Toyota bevestigt de geruchten met foto van de nieuwe elektro-SUV
Lexus LF-Z
De technische basis wordt gelegd door het platform e-TNGA. Eerder kondigde het concern op basis van dit platform de Lexus LF-Z aan, met de Z van Zero. Deze elektro-auto is eveneens een SUV, maar valt in een hogere klasse dan de ‘Toy’. De autobouwer noemt de BZ4X een middenklasser. Hoe groot het eerste model is, deelt Toyota nog niet. Het merk benadrukt wel dat de auto een lange wielbasis heeft. Tussen de assen ligt het accupakket, terwijl op de assen de elektromotoren zijn aangebracht. De BZ4X beschikt zodoende over vierwielaandrijving. De BZ4X heeft een onboard laadsysteem voor zonne-energie. Het draagt bij aan een grote actieradius, zo stelt Toyota.
Vanaf 2022 leverbaar
De BZ4X komt als eerst en wel in 2022. Toyota zal de producten wereldwijd aanbieden en dus ook in Nederland. Als vertrekpunt is nu de autoshow in Shanghai (21-28 april) gekozen. Nu de BZ4X officieel is, werkt Toyota naar een filosofie dat het een mobiliteitsbedrijf is in plaats van een autoproducent. Onderdeel van die transformatie is de lancering van meer dan zeventig geëlektrificeerde voertuigen tegen 2025. Minimaal 15 auto’s zullen daarbij een volledig elektrisch aangedreven aandrijflijn met accupakket hebben. Zeven elektromodellen komen onder de vlag van BZ. Toyota: “In Europa zal dit zich tegen 2025 vertalen in een aandrijflijnmix van meer dan 70 procent hybride, meer dan 10 procent plug-in hybride en meer dan 10 procent volledig emissievrije modellen, zowel batterij-elektrisch als brandstofcel-elektrisch.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024